Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 40 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
PrometheusScience FictionSérie: Alien

USA

    
trailer    web    imdb 

rok: 2012
režie: Ridley Scott
scénář: Damon Lindelof (screenplay), Jon Spaihts (screenplay)
hrají: Michael Fassbender (David), Idris Elba (Captain Janek), Charlize Theron (Meredith Vickers), Patrick Wilson, Guy Pearce, Noomi Rapace (Elizabeth Shaw), Logan Marshall-Green (Holloway), Rafe Spall, Sean Harris, Kate Dickie
produkce: Michael Costigan, Michael Ellenberg, David Giler, Walter Hill, Mark Huffam
hudba:
keywords: gore, alien, sequel, prequel, horror-movie-prequel
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 7172

Recenzoval Bloody

Přidáno: 20. červen 2012

A je to tady. Dlouho očekávaný projekt Ridleyho Scotta se konečně dostal do kin, a diváci se tak konečně mohou přesvědčit, jak se to s těmi všemi potvrzenými fakty, teoriemi fanoušků a jinými spekulacemi vlastně má. Dostojí bombastické trailery svým slibům a promění divácká přání v nezapomenutelnou podívanou ve skutečnost? Je Prometheus skutečně plnohodnotným prequelem k prvnímu Vetřelci? A když ano, objeví se v něm slavný xenomorf? Moje recenze vám samozřejmě na všechny otázky neodpoví (od toho vám poslouží kino), pouze se budu snažit přiblížit vám problém v onom rozdělení na velmi spokojené (humanbeing), spíše zklamané (já) a totálně zhnusené (evilmind) diváky.

Nebudu se tak zbytečně pitvat v ději, abych vyplnil celý odstavec tím, co každý divák, čtenář a fanoušek vetřelčí tetralogie už stejně dávno ví. Beztak to dostatečně udělá kolega humanbeing ve vlastní recenzi. Příběh o skupině astronautů a vědátorů, která skrze „pozvánku“ navštíví vzdálenou planetu za účelem objevení skutečných počátků lidské civilizace, aby následně zjistila, že jejich návštěva nebude probíhat zrovna v přátelské atmosféře, není nijak originální a ve větších či menších obměnách jsme na něj narazili mnohokrát. Tímhle námětem se chlubila spousta béčkových sci-fi hororů už v osmdesátých letech. Na rozdíl od nich měl Prometheus od začátku v rukávu schované velké eso – tím bylo jméno Ridleyho Scotta. Vizionář, jehož první Vetřelec a Blade Runner platí u fandů za klasiku, se po celých třiceti letech vrací k žánru, který sám kdysi pomáhal budovat.

I když z původně plánovaných 200 milionů dolarů dostal Scott nakonec „jen“ 150, nemusí se cítit ochuzen. Prometheus stále působí velkolepým dojmem, alespoň co se trikové stránky týče. Vzdálené planety, obrovská bouře, přistávající i z nebes padající vesmírné koráby a v neposlední řadě i ta slizká monstra vypadají naprosto úchvatně a dávají vzpomenout na to nejlepší ze žánru. Až by se jednomu chtělo štěstím brečet. O to víc pak zamrzí nevyvážený scénář od tvůrců ulítlé ptákoviny Cowboys and Aliens. Zpočátku nádherně budované napětí z neznáma a očekávaného setkání lidí s Tvůrci (tzv. Space Jockeys) se postupem času promění na zběsilou vyvražďovačku, kde se to hemží krví, slizem, mutanty a spálenými těly. A v závěru bohužel i klišoidním heroismem v podobě obětování se sebe sama. Jelikož se to všechno děje příliš zbrkle a jaksi vykonstruovaně, člověk se nestačí divit, jak tu logika dostává na prdel. Těžko lze uvěřit tomu, že výlet do dalekého vesmíru za několik miliard se podnikne jen proto, že několik lidských jedinců něčemu věří. Nebo že i s nevídaně pokročilou technologií se párek astronautů dokáže ztratit v nijak složitém komplexu „jeskyně.“ Takových lapsů je tam samozřejmě víc, ale to by se neobešlo bez spoilerů. Podaří se vám je přehlížet pouze v případě, že přistoupíte na pravidla hry děravého scénáře.

Ani s postavami to není žádná sláva. Zaprvé jich je zbytečně moc (15 nebo 17?), zadruhé nemají čas na prohloubení psychologie. Snad jen s výjimkou Noomi Rapace, jejíž hrdinka je z tohoto osazenstva asi nejzajímavější. Za to Michael Fassbender coby android David je úplně jiný level. Tahle postava působí od začátku nevypočitatelně, její jednání je při nejmenším podezřelé a tápajícího diváka svým počínáním několikrát zmátne. Všichni ostatní jsou zde na porážku. Stejně tak i Charlize Theron, z které jsem si zapamatoval hlavně její sexy zadek v upnutém oblečku, což je fajn, ale trochu málo. Za největší kámen úrazu se tak jeví střihačovy nůžky, které způsobily ony zmatky v ději. Ty osekaly stopáž na (pro běžné diváky) přijatelnější dvě hodiny s tím, že odebraných dvacet minut se prachsprostě přidá na dvd nosiče. Drzost tvůrců nezná mezí. Nejen, že se hardcore fanda musí zákonitě cítit ošizen, ale navíc vyvstává otázka, jestli chce na podobné nedodělky chodit do kina, když plnou verzi dostane až ve formě Blu-ray. Spousta otázek tak i nadále zůstává nezodpovězena.

Pokud jste Promethea ještě neviděli, a žere vás otázka, jestli film patří do Vetřelčího universa, s klidem vám odpovím ano. S přiřazením jako plnohodnotného prequelu do slavné ságy už to má těžší. První půlka je sice atmosféricky podmanivá, snaží se o hlubší přesah a dává naději v epické dobrodružství. Půlka druhá však toto odhodí a vrhne se do zběsilé akce, kde už není místo na ucelenější pohled k načrtnuté mytologii slavného monstra. Ale to všechno zjistíte až při odchodu z kina, kdy se vám film trochu uleží a začnete se v něm rýpat. Skoro by se chtělo napsat, že Scotta doběhla vlastní aura výjimečného tvůrce. Prometheus je totiž pěkným důkazem o vítězství marketingu nad samotným dílem. Doporučit vám ho s čistým svědomím tentokrát tedy nemůžu. Záleží už jenom na vás, co všechno jste schopni akceptovat.



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.
Recenzoval humanbeing

Přidáno: 25. červen 2012

První Vetřelec byl pro mě nejen úvodem do sci-fi horroru, ale i prvním filmem, který mě neskonale fascinoval. Také byl zdrojem nemalého počtu nočních můr, takže jako horror obstál, dá se říct, dokonale.

Riddley Scott, a vůbec filmaři, se do světa Vetřelce vrací po dlouhatánské době, kdy se už zdálo, že pátého dílu, odehrávajícího se na Zemi, se již nedočkáme. Aby pro začátek bylo úplně jasno, tak Prometheus není pokračování vetřelčí ságy; nehraje v něm Sigourney Weaver, ani žádný její klon. A i když Prometheus časově předchází prvního Vetřelce, nedá se říct, že by šlo o prequel, alespoň ne o takový prequel, jak jej známe. Nakonec tak ani není propagován. A dokonce ani není jisté, jestli se Prometheus odehrává ve stejném (myšleno v tom filmovém) vesmíru, v jakém se Ripleyová oháněla plamenometem za zvuku vřískající Aliení královny. V jistém momentě filmu je tahleta otázka zodpovězena, ale už ono známé jméno v titulcích H.R. Giger fandům leccos napoví. Nakonec to ale není důležité, protože jde o sci-fi horror, který obstojí jako samostatný film a obejde se bez nálepky "další díl slavné série". Riddley Scott se k tomu celou dobu staví jednoduše: snímek obsahuje DNA Vetřelce, jinak je to zcela původní, originální film. Tím pádem jakékoli poměřování s Vetřelcem je smeteno ze stolu a já se můžu s klidem vrhnout do recenze.

Už úvodní scéna každého přesvědčí o tom, že Prometheus má velmi málo společného s Vetřelcem. Mimozemský humanoid se za krásného slunečného dne prochází po louce, až jsme po chvíli svědky jeho pádu do hlubin. Na dně řeky nalézá jeho tělesná schránka brzkou smrt. To samozřejmě není jediná funkce této scény. Také jsme svědky něčeho mnohem grandióznějšího: zasetí života do místních vod. Začátek je mimořádně působivý například z důvodu, že jsem ho v takovémto provedení vůbec nečekal. Vlastně jsem očekával naprostý opak - záběr na naše hrdiny, kteří v temnotách neznámého koutu vesmíru právě započali hledání po známkách mimozemského života. Působivost úvodní scény je i v kvalitě jejího provedení - nepamatuji se, kdy naposledy mě úvod tak bezchybně vtáhl do děje.

Prometheus pokračuje scénou na Zemi, a to už se seznamujeme s částí našich hrdinů, kterým se právě podařilo uskutečnit důležitý archeologický objev. Na jeskynní kresbě je zachycena existující hvězdná soustava, Zeta 2 Reticuli. Po důkladném prozkoumání je na jedné ze souřadnic objevena planeta - plynný obr se dvěma měsíci. Na jeden z nich, ten s kódovým označením LV-223 (měsíc ve Vetřelci má označení LV-426) se vydává lidská posádka v naději, že tam naleznou ty, kteří svoji adresu poskytli autorům kreseb. Na hvězdné lodi Prometheus jsou shromážděni odborníci z různých oborů, plus zaměstnanci společnosti Weyland Corporation, která nákladnou expedici financuje.

Ještě než Prometheus dopluje k hvězdě Gliese 86, diváci jsou seznámeni s androidem Davidem. Jeho dokonalost není jen v perfektně hladké pokožce a skvěle vybělených zubech, ale i v jeho lidském chování, které si během dlouhé cesty vybrušuje sledováním filmových klasik. Tento detail je v průběhu filmu ve vkusných mezích patrný a dle mého názoru jde o parádně vymyšlený způsob, jak realisticky stvořit lidsky jednající stroj, a vůbec jak chytrým a originálním způsobem vytvořit postavu, která je odlišná od zbytku posádky. Herecký výkon Michaela Fassbendera je perfektní, jelikož jsem uvěřil, že Michael ve skutečnosti není hollywoodský herec, nýbrž opravdový robot, kterého Riddley celá ta léta vyvíjel, aby ve svých budoucích filmech ušetřil na počítačových efektech.

Na Prometheovi je fascinující řada věcí. Vůbec způsob, jakým je film natočený by recenzi prodloužil o několik odstavců. Nedá se říct, že by se film snažil o napodobení Vetřelce - Riddley Scott se spíše snažil o opak, a přesto je Prometheus stejně ohromující a zneklidňující jako první Vetřelec. Příběh filmu je postavený z jiných kostek, s odlišným počtem a tvary kostiček. Když se ale v závěru postavíte a vidíte onu finální zhotovenou stavbu, dostávají vás stejně mrazivé pocity, případně úzkost, jakou jste mohli pocítit u prvního setkání s Vetřelcem - resp. to tak bylo v mém případě.

Další, čím snímek vyniká, je vizuální stránka, která měla navíc podporu 3D a tím pádem vtažení do děje bylo o to jednodušší. Prometheus se může pyšnit opravdu nádhernými scenériemi, skvělým designem ať už vesmírných lodí, skafandrů nebo mimozemské architektury. Jen část z toho měl na starosti můj oblíbenec Hans Rudolf Giger, ale i tak jsem s výsledkem spokojený - s ničím se to nemá přehánět, a jak se říká: čím méně Gigera, tím více ta trocha ve filmu vynikne. Navíc, ten design skafandrů trochu vypadajících jako kdyby je navrhli v dobách Julese Vernea, je tak parádní, že jim bez přemýšlení dám přednost před těmi "obyčejnými" z Vetřelce.

První polovina filmu je z větší části o průzkumu cizího světa. Vůbec onen sestup do pyramidy (který byl součástí původního scénáře Vetřelce) a události, které se v ní odehrají, na mě působily tak, že by to takhle mohlo klidně v reálu proběhnout - jak místo, tak i události měly dostatečně mimozemský náboj. Akční složka je tu, možná překvapivě, schována do ústraní, ale rozhodně ne nijak důkladně - občas se jí podaří utéct ze sklepa, aby ji Riddley po pár okamžicích zase svázal ruce za záda a nechal ji odvést tam, kam nesvítí Gliese 86. Šetření akčními sekvencemi má za efekt, že taková scéna - kdy jde někomu o život - pak působí o něco výživněji, než kdyby nám byla akce servírována častěji. Onen pravý důvod ale tkví v tom, že Prometheus je sofistikovanější sci-fi podívaná, která se chce odlišit od předchozích filmů z Alieního univerza co možná nejvíce. A tenhle fakt, že jde o přemýšlivější podívanou, mi zcela vyhovoval.

Dost možná jediné, co se mi na Prometheovi nezdálo, se odehrálo někde v polovině, kdy mi neseděla návaznost některých scén - přesněji jsem měl pocit, že tu zasáhly střihačské nůžky a díky nim průběh děje nebyl tak hladký jako ve zbytku filmu.

Vynadal bych si, kdybych tu nepochválil závěr. Takhle se zakončuje kvalitní sci-fi, ve velkém stylu a úžasnou scénou (ta tedy ještě předchází té úplně závěrečné), kterou si budu pamatovat ještě hodně dlouho!

Dlouhé čekání se v případě Promethea několikanásobně vyplatilo. A jak už jsem napsal v jedné z novinek: Jde o jinou podívanou, která tu dlouho chyběla. Nebojte se ji zkusit - třeba se do ní zamilujete stejně tak, jako já.



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.