Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 43 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
FlatlinersSupernatural

USA
115 minut

    
trailer    web    imdb 

rok: 1990
režie: Joel Schumacher
scénář: Peter Filardi (written by)
hrají: Kiefer Sutherland (Nelson), Julia Roberts (Dr. Rachel Mannus), Kevin Bacon (David Labraccio), William Baldwin (Dr. Joe Hurley), Oliver Platt (Randy Steckle), Kimberly Scott (Winnie Hicks), Joshua Rudoy (Billy Mahoney), Benjamin Mouton (Rachel's Father), Aeryk Egan (Young Nelson), Kesha Reed (Young Winnie)
produkce: Rick Bieber, Michael Douglas, Peter Filardi, Michael I. Rachmil, Scott Rudin
hudba: James Newton Howard
keywords: death, medical, medical-student, afterlife, nightmare, near-death-experience, childhood, heroin, subway, playground, skeleton-costume, fianc%E9-fianc%E9e-relationship, stitching-own-wound, beating, flashback, tape-recorder, american-flag, split-lip, hallucination, blood, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 8535

Recenzoval Ivan Kučera

Přidáno: 08. leden 2005

Čo je to klinická smrť? Počas odpovedi na túto otázku zlyhalo už náboženstvo aj filozofia a tak je na rade suchá veda. Tvrdohlavý, pre slávu mnohé ochotný obetovať Nelson Wright (Sutherland), sa rozhodne, že prehovorí štyroch veľmi nádejných a k podobným šialenostiam veľmi náchylných kolegov, ktorí tiež študujú medicínu, a urobia šialený experiment. Privedú ho na jednu minútu do stavu klinickej smrti. Prehovorí kamaráta Davida (Bacon), nádejného ale problematického, ktorý tajne miluje Rachel Mannusovú (Robertsová), nadržaného voyeura Joea (Baldwin) a strachopuda Randyho (Platt). Jedná sa o riskantný projekt, bola malá šanca, že by sa im ho podarilo vrátiť späť medzi živých, nič-menej netreba predčasne panikáriť, Nelson sa vrátil a bol živý a zdravý. Len mal akési čudné spomienky. Na jednej starne bol nezvyčajným zážitkom fascinovaný, na druhej ale do jeho reálneho života začalo vnikať veci, ktorých sa bál a ktoré mali základ v jeho detstve.

Keďže sa jedná o študentov, všetci sú to fanúšikovia hry vo fľašku, a tak sa vystriedajú všetci, pričom každý z nich je dlhšie klinicky mŕtvy ako ten predtým a zdajú sa mu strašnejšie veci, keď sa kolegom podarí prinavrátiť ho do sveta živých. O čo sa jedná? Halucinácie? Alebo nebodaj sa to k nim vrátila ich temná minulosť a teraz im môže fyzicky ubližovať? Dá sa s ňou bojovať, alebo bolo lepšie radšej sa ani neprebúdzať?

HRÁČI SO SMRŤOU sú ďalší z rady hororov, na ktorých útočia Achillove päty hrdinov, ktorí si to viac-menej privodili sami, ale keďže nikto z nás nie je bez viny, aj napriek tomu im držíme palce (alebo práve preto).

Pozrime sa na film najskôr po hereckej stránke. Dodnes je film pokladaný za liaheň talentov, ktoré sa dokázali presadiť. HRÁČI trochu pripomínajú sériu s Freddym Kruegerom, aj ten je pokladaný za liaheň talentov, s tým rozdielom, že to, čo dokázal Freddy v celej sérii, presláviť toľko a toľko hercov, to tento film dokázal behom dvoch hodín.

Vyloženou mega hviezdou sa stala síce len Julia Robertsová, ale Kiefer Sutherland už čoskoro zatienil vlastného otca Donalda a napokon bodoval úspešným seriálom 24. Z Kevina Bacona, vtedy ešte smiešne vlasatého, sa stala ikona síce menšia ako Johnny Depp, ale v mnohom mu podobná a vďaka MUŽOVI BEZ TIEŇA a TAJOMNEJ RIEKE konečne dokázal, že je vynikajúci herec, aj keď zrejme nie schopný pritiahnuť do kín davy. Ani zvyšok vedeckého tímu neupadol do zabudnutia, aj keď, povedzme si otvorene, ani William Baldwin (OHEŇ) ani Oliver Platt (3. MUŠKETIERI) veľa vody nenamútili, o Baldwinovcoch sa už dlho traduje, že by bolo lepšie hodiť na nich bombu a Platt nikdy nevedel, či chce byť srandovným hercom alebo vážnym. Vo vedľajšej úlohy Baconovej už dospelej nočnej mory uvidíte Kimberly Scottovú, alias „Čokoládu“ z Cameronovej PRIEPASTI. Najlepší zo spomenutých je Sutherland junior, ktorý sa nespráva veľmi nasledovania hodne ale dosť egoisticky. Podiel na tom, že si ho zapamätáte najvýraznejšie, má to, že jeho nočné mory sú „najlepšie“.

Ako horor HRÁČI prekvapivo obstoja veľmi zručne a osobne som sa po dopozeral, cítil dosť nepríjemne, lebo sa mi zdá, že aj keď film samozrejme kopal za fiktívnu hollywoodsku ligu, verím, že na svete je niečo medzi nebom a zemou (keď už to mám napísať tak zjednodušene) a pravdu povediac to bolo prvý a posledný krát, čo ma zaujala téma klinickej smrti.

Ako som spomenul, najlepší je Kiefer, lebo jeho mora je „najlepšia“. Všetci ostatní sa snažia, ale, pravdu povediac, to, že sa Baldwinovi objavujú holé baby, vyčítajúce mu, že sa s nimi vyspal a potom ich nechal, sa mi zdalo miestami až vtipné a Baconova šikana tiež nebola z tých, ktorá utkvie v pamäti (snáď len tým, ako obeť prekvapivo ľahko odpustí). Jedine Oliver Platt sa už nedostane na rad, ale ako v jednej scénke sám vtipne podotkne, zdalo by sa mu o jeho metrákovej pestúnke, ako ho tretá za to, že kradne chleba s maslom.

Na zahodenie však nie je ani Julkina nočná mora, kde sa jej zdá o jej otcovi, ale ako sa dozvieme z konca, vlastne jej nič nehrozilo – na rozdiel od Kiefera, ktorého čoraz domlátenejšia fyzická stránka napovedá, že sa mu nočné mory nezdajú, ale že sú pekelne reálne, schopné preniknúť do sveta živých a fyzicky trestať a baviť sa tým.

Trocha rozporuplný je scenár. Je to síce prvý raz, čo ma téma klinickej smrti zaujala, ale logika Petrovi Filardimu veľa nehovorila. Minimálne by mi musel vysvetliť, či myslel vážne alebo nie rovinu s Baldwinovou „nočnou morou“, ak áno, prečo je nedoviedol do konca (Baldwin sa nikomu neospravedlní), načo je vo filme Oliver Platt a otázna je aj morálka hrdinov, konkrétne Bacona, ktorému by ani na um neprišlo ísť sa ospravedlniť, keby ho nemátalo to dievčatko.

Po technickej stránke sú HRÁČI skvelí. Hudobná stránka síce odpovedá 80. Rokom, čo je pre niekoho mínus, pre iného zase báječná nostalgia, ale všetko ostatné je tu už nenapadnuteľné. Vynikajúca kamera, šialené scény, ktoré jeden výborný recenzent výstižne nazval psychedelickými, výrazné zvukové efekty. Ak sa film odohráva v našej realite, je temný, ponurý, uličky sú špinavé a zahmlené, priestory v drvivej väčšiny zahalené do tmy alebo šera (väčšinou pološera) a kamera je miestami takmer až „gotická“, vrchol vizuality je ale v snových sekvenciách a ICH vrchol je v snových sekvenciách Kiefera – beh lúkou, vysoký strom, deti, krik, kamene, pes... strašná pointa, nečakané vykúpenie (čo ale ešte nezanemená, že hrdina prežije).



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.