Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 40 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
BruiserHorror obecně

Francie, Kanada, USA
99 minut

    
trailer    web    imdb 

česky: Drtič
rok: 2000
režie: George A. Romero
scénář: George A. Romero (writer)
hrají: Jason Flemyng (Henry Creedlow), Peter Stormare (Milo Styles), Leslie Hope (Rosemary Newley), Nina Garbiras (Janine Creedlow), Andrew Tarbet (James Larson), Tom Atkins (Det. McCleary), Jonathan Higgins (Det. Rakowski), Jeff Monahan (Tom Burtram), Marie Cruz (Number 9), Beatriz Pizano (Katie Saldano)
produkce: Ben Barenholtz, Peter Grunwald, Allen M. Shore, Ric Shore, Martin Walters
hudba: Donald Rubinstein
keywords: face, revenge, mask, suicide, white-mask, murder, husband-wife-relationship, stockbroker, table-saw, justice, dog, axe, magazine, affair, commuter, cuckold, saw, unfaithfulness, fantasy-sequence, adultery, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 6707

Recenzoval Ivan Kučera

Přidáno: 17. říjen 2004

Aj keď sa mladí rozhnevaní muži z Hollywoodu (David Ficnher) snažia ukázať, akí sú ich rovesníci nahnevaní na celý tento svet a aj sami na seba, ako nepoznajú zmysel života a nepôsobia dojmom, že ak ho aj spoznajú, že ním budú nadšení a bude sa im lepšie dýchať, pravda je taká, že ľudstvo malo vždy komplexy zo svojej zbytočnosti. Niektorí sa to snažili zamaskovať plodením potomkov, aby po nich zostalo aspoň niečo, ďalší skončili pri fľaši alebo pištoli a niekto robil umenie, v nádeji, že keď už nie inak, tak že aspoň po smrti ho jeho diela preslávia a urobia nemsrteľným. No a niekto sa naserie a zabije každého, kto ho celý život ojebával. Ako tridsiatnik Henry, pracujúci v redakcii časopisu Brusier (odtiaľ ten názov, nie že by Henry správne po myersovsky drvil lebky svojich nepriateľov holými rukami), kde trpí šikanou zo strany nadržaného a zrejme psychopatického šéfa (Peter Stormare), ktorý nemá problém na porade, aby prítomným dokázal, že je "poriadny chlap", ukázať svoj poklad (áno, dámy, ak nie ste duševne v poriadku a ulietavate na Stormareovi, skutočne uvidíte jeho... jeho...jeho, ehm...). Doma Henryho síce čaká krásna manželka (Leslie Hopeová), tá ním však nezakryte opovrhuje a nemá s ním sex, lebo ho má s niekým iným a ani sa tým netají. A jeho najlepší kamarát ho už niekoľko rokov okráda. Vôbec je to zvláštny svet, plný stroskotaných existencií, ktoré napokon získajú 15 minút slávy vystrelením si mozgu v priamom prenose rádia. Henry je z toho na nervy a keď si jedného dňa na tvár nasadí bielu masku, dá si dokopy dva a dva a rozhodne sa pomstiť...

Snáď som vás neodradil obsahom, ktorý znie ako z existencionálnej drámy. Ale ak som vás aj odradil, nevadí, aspoň budete v strehu a poučíte sa z mojej chyby, keď som až príliš samozrejme, bez premýšľania, siahol v požičovni po kazete len preto, že na nej bolo vycapené meno Georgea A. Romera. No, len... Romero je síce otcom zombie trilógie o noci, úsvite a dni mŕtvych, ale okrem nej už ničím zvlášť geniálnym nezabodoval. Drtič vyzerá zvláštne. Na jednej strane aj u Romera je vidieť, že vie s násilím narábať na správnych miestach, ako to platí o všetkých niekdajších filmových mäsiaroch (Raimi, Jackson), ale tiež badať, že nevedel, čo vlastne chce natočiť a výsledkom je satirický thriller, ktorý nebezpečne pripomína Americké psycho, ale to už nechám na Romerovom svedomí - tento krát si totiž aj písal scenár. Ako to už býva s rozdvojenými filmami, ani Drtič napokon nie je ani poriadny thriller ani poriadna satira. Nič-menej viac si na svoje prídu fanúšikovia krvákov, keďže Henry napokon vyvraždí nie skoro všetkých, ale všetkých ľudí svojho života, ktorí ním opovrhovali. Nanešťastie ich nie je až tak veľa, aby sme sa nenudili. Film však môžete brať ako návod na vlastné problémy, lebo hoci nie som vyložený milovník logiky, musel som sa na konci tohto čudného filmu pýtať sám seba (mačka nebola prítomná v miestnosti) na súdnosť Romera, ktorý verí, že tento svet je natoľko zmagorený, že sériový vrah je vlastne len človek, ktorý si zaslúži rešpekt, lebo konečne nabral odvahu, vyriešil si svoje osobné problémy, ktoré trpel celé roky a teraz je mu dovolené bez problému začať odznova...

Z kalnej vody štandartného priemeru, ktorý vyvolá úsmev akurát ambíciami hovoriť hlboké pravdy o svete, v ktorom žijeme, ho nevytiahnu žiadne jeho zložky. Štandartná je kamera aj hudba, nenáročná výprava, postupne čoraz neoriginálnejšie vraždy, uchádzajúca porcia napätia. Tým najlepším, čo ponúka, je napokon herec Jason Flemyng, ktorý sa od začiatku 90. rokov snaží relatívne úspešne pendlovať medzi USA a GB a väčšinou malými rolami si pomaly, nenápadne ide za svojim. Preslávil ho Guy Ritchie svojimi kutovkami (Zbaľ prachy a vypadni, Podfu/c/k), objavuje sa vo filmoch béčkara Stephena Sommersa (Nová kniha džungle, Chobotnica) a k všimnutiu bol aj v proti-vojnovom horore Bunker. Ostatní herci už nestoja za zmienku, dokonca ani inokedy báječný expert na vedľajšie úlohy, Peter Stormare, ktorého šialený šéfredaktor má bližšie k jeho priemerným filmovým exhibíciám (Stratený svet) ako ku klasike (Fargo, Minority Report).

Drtič je výkrik nespokojnej, mladej generácie a je paradoxné, že ho zhmotnil dôchodca, ktorý sa až príliš krotí a ktorý sa snaží na rozdiel od Klubu bitkárov predviesť tento výkrik pokojnejšie, uhľadenejšie, bez zbytočných extravagancií. Mám ale pocit, že tieto vlastnosti sú mladým rozhnevaným mužom fuk. A teraz ma ospravedlnite, idem zabiť brata. A možno odjebem rovno aj tú mačku.



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.