Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 33 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
AliensScience FictionSérie: AlienSurvival Horror

USA, VB
137 minut

    
trailer    web    imdb 

česky: Vetřelci
rok: 1986
režie: James Cameron
scénář: James Cameron (screenplay), David Giler (story) &), Walter Hill (story), Dan O'Bannon (characters) and), Ronald Shusett (characters)
hrají: Sigourney Weaver (Ellen Ripley), Carrie Henn (Rebecca 'Newt' Jorden), Michael Biehn (Cpl. Dwayne Hicks), Lance Henriksen (Bishop), Paul Reiser (Carter Burke), Bill Paxton (Pvt. Hudson), William Hope (Lt. Gorman), Jenette Goldstein (Pvt. Vasquez), Al Matthews (Sgt. Apone), Mark Rolston (Pvt. Drake)
produkce: Gordon Carroll, David Giler, Walter Hill, Gale Anne Hurd
hudba: James Horner
keywords: alien, space, space-marine, nightmare, extraterrestrial, rescue, cat, monster, sequel, warrior, sole-survivor, alien-planet, blood, crushed-head, child%27s-point-of-view, subtly-humorous, christ-allegory, friendship, courage, alien-hunter, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 12210

Recenzoval Ivan Kučera

Přidáno: 03. říjen 2004

Bývalý šofér kamiónov James Cameron sa narodil roku Pána 1954 a po štúdiu fyziky, ktorej sa v praxi nikdy nevenoval, sa dostal k producentskému kráľovi filmového (väčšinou hororového) braku Rogerovi Cormanovi, ktorý rád vsádza na neznámych hercov, režisérov či hudobných skladateľov a žiada za to jediné - aby stvorili film, ktorý má apsoň 63 minút, podľa scenára, ktorý sa v žiadnom prípade nedá označiť ani za podpriemerný, za v podstate žiadne peniaze a v šibeničnom termíne. Cameron sa u strýka Roga osvedčoval ako expert na technickú stránku filmárčiny a tak dostával čoraz väčšie príležitosti. V roku 1980 robil výtvarníka v Sadorovi a rok nato pomocného režiséra u Galaxy of Terror. Čoskoro bol na svete aj režijný debut, plne v duchu Cormanovskej produkcie - Piraňa 2: Lietajúca smrť. Ak si myslíte, že názov je len metafora, kruto sa mýlite - piraňa v tomto filme skutočne lietala. A nebola jedna. Film natáčaný v Taliansku mal problémy - producent Ovidio Assonitis, ktorý sa na rozdiel od Camerona nedostane do dejín filmu, sa s mladým ex-Kanaďanom nepohodol a nepáčilo sa mu, že chce točiť "vlastný film s víziou". Hádky boli na dennom poriadku, konflikt vyvrcholil Cameronovým nočným vlámaním sa do štúdia, kde film za noc zostrihal podľa seba, ale jeho strašný zločin bol prekuknutý, producent film zostrihal na pôvodnú "úroveň" a dodnes sa v titulkoch uvádza ako spolu-režisér. To teda má byť na čo hrdý.

Už Jimov druhý režijný kúsok, ku ktorému si napísal scenár a predal ho za dolár producentke Gale Anne Hurdovej za právo konečného strihu, nízkorozpočtový Terminátor, sa stal najmä po uvedení na VHS a predaní práv na TV vysielanie, hitom. Železný Jim začal byť známy ako perfekcionista, ktorý k stvoreniu skvelého filmu potrebuje tri veci: voľné ruky, vlastný scenár a rozpočet, ktorý by mu pomohol zhmotniť jeho technicky náročný príbeh. Resp. človeka, ktorý by to dokázal aj za malý peniaz. Takým človekom sa ukázal byť 40-ročný Stan Winston z Virgínie, ktorý do Hollywoodu prišiel so snom "budem hercom" ale po pár mesiacoch strávených v Disneyho maskérni pochopil prečo sa narodil.

Weaverová mala po Votrelcovi dobré obdobie a to napriek tomu, že hrala v mnou prvý a pre živého Boha dúfam že i posledný raz videnom Očitom svedkovi inak od režiséra Bullitovho prípadu. Ale dobrí ľudia existovali. Gentleman Peter Weir jej dal možnosť stretnúť sa s Gibsonom v Roku nebezpečného života, William Friedkin ju obsadil do Obchodu storočia (1983), slovenský rodák Ivan Reitman do Krotiteľov duchov (´84). Okrem nich mala na konte svadbu s pre bulvár nekonfliktným divadelníkom Jimom Simpsonom, v ktorého shakespearovčine Benátsky kupec aj hrala. Práve dokončila Polmesačnú ulicu a súdiac z jej diplomatických odpovedí, režisér bol slaboch ("zjemnil nekonvenčnú hrdinku pre divákovo dobro") a zaprisahala sa, alebo niečo také, že ak aj podpíše zmluvu na "Votrelca 2", čo ale nechcela, nedá si pokoja, kým nenájde režiséra, ktorý bude pískať a štúdio bude podľa toho tancovať.

Rodený Newyorčan Lance Henriksen so svojou ostro rezanou tvárou, ktorá veľa videla ale napokon to prežila a išla ďalej, mal ťažký život, ktorý by za dobrodružný označil len naivný romantik príliš bohatých rodičov. S otcom boxerom a námorníkom a mamkou učiteľkou tanca a modelkou nemal dobré vzťahy, z domu utiekol už ako 12-ročný a poriadne čítať a písať sa naučil až v 30-tich (čo ma utešilo, lebo to znamená, že mám k dobru ešte sedem rokov). Polovicu života utekal. Bol členom posádky plachetnice na Bahamách, zberal ovocie, lovil raky, robil nástenné mozaiky, strávil tri roky v armáde, bol mímom v Bostonskej opere, hral v divadelnej hre Mojžiš a Ámos, makal ako osvetľovač, maľoval obrazy. Možno chcel všetko vyskúšať, asi ho k tomu všetkému nútila neposedná krv švédskych námorníkov, kolujúca mu v žilách, ale ja tipujem, že to robil aby prežil. Mal na svete jediného človeka, na ktorého sa mohol spoľahnúť. Minimálne jedného kamaráta si však napokon našiel; bol ním slávny hollywoodsky dublér Lex Rossi. Nielenže ho naučil ďalším krásnym zbytočnostiam (jazde na koni a pilotovaniu lietadla) ale prehovoril mu do duše. Lance, kamoš, herectvo má zmysel. Pretože kamoš Lance na kamošov neserie, dal na jeho slová a šťastie prišlo - prinieslo mu krátky pobyt v Arizonskom väzení, vďaka ktorému dostal prvú rolu; bol jedným z komparzu filmu Lee Marvina. Honorár? Päť dolárov, prečo?

Kým sa vráskavý pekelník prebíjal džungľou života, Cameron mal vážnejšie problémy. Definitívne sa upísal "Votrelcovi 2" a do roly producentky si pretlačil Hurdovú. Rozhodol sa, že nepôjde na kávu za Ridleym Scottom (čo sa mu "vrátilo", keď o nejaké to desaťročie neišiel na kávu Jonathan "T3" Mostow za ním). Musel napísať scenár (niekde sa spomína, že scenár mal hotový už po dotočení Terminátora, titulky ale uvádzajú, že námet majú na svedomí producenti) tak, aby "ospravedlnil" jeho exsitenciu. Votrelec totiž nie je práve ideálnym príkladom filmu, ktorý má mať sequel. Filmy ako on ho nemávajú. Po tom, čo sám sebe a najmä producentom, ktorí už nevedeli, ako zlomiť Weaverovú aby podpísala, dokázal, že bez nej to nejde, konečne podpísala. Režisér, o ktorom niekto raz pekne povedal, že sa k hercom správa ako k dobytku, však stál pred novým problémom. Mal zbožňovanú Ellen, ale čo z toho, keď ju nevedel vrátiť do pekla, ktoré už raz zažila...

Príbeh umiestnil 57 rokov od udalostí jednotky, ktoré Ripleyová strávila v kryospánku (záchranný modul zablúdil), takže vyzerá ako kedysi. Weyland-Yutanni prípad uzavrie s tým, že Nostromo, ktoré aj tak už dávno oplakala, je fuč, posádka tiež a Ripleyovej reči o netvorovi, ktorý krváca kyselinu, sú výplodom mozgu, ktorý strávil rekordne dlhý čas v umelom spánku. Odoberú jej licenciu pilota a s ňou aj sebavedomie. Jedinými kamarátmi sa jej stávajú cigarety, kávy, nočné mory pravidelnejšie ako menštruácia a kocúr Jones, ktorý to verne prespal s ňou. Z poručíka padla na obsluhovačku nakladača.

Možno by časom samú seba presvečila, že votrelec existoval len v jej snoch. Určite by jej v tom pomohlo aj vedomie, že LV-426, už Acheron, je dávno obývaná vyše 50. rodinami, ktoré su vytvárajú dýchateľné pozemské ovzdušie na základni Hadley, ničenej počasím, do akého by ste ani Gizma nevyhnali. Nikto z nich nezaznamenal výskyt cudzej formy života. Po čase sa však s kolóniu na prekvapenie diváka stratí spojenie a keďže Spoločnosť nemieni riskovať, vyšle situáciu preveriť 12 členné výsadkové komando poručíka Gormana.

(Takže Cameron urobil presný opak Scotta: proti zlu nepostavil neschopných robotníkov, ale špičkovo vyzbrojené, vycvičené, informované a koordinované vojenské komando, ale navyše netvorov vidíme stále a do detailu; vrcholom je scéna, kedy Bishop pitve facehuggera pod mikroskopom, akoby to bola tá najnormálnejšia vec na svete.)

V prípade, že za škody skutočne môže votrelec, musí s tímom ísť niekto, kto to zažil a prežil. Lenže toho človeka treba najskôr prehovoriť. To bol nový Cameronov problém (po tom, čo dal padáka kameramanovi Dickovi Bushovi a nahradil ho Adrianom Biddleom, ktorý asistoval už na jendotke) - prečo by sa Ripleoyvá, pre zmilovanie božie, vracala na miesto, ktoré jej zničilo život? Odpoveď bola jednoduchá - vráti sa, aby sa postavila zoči-voči svojej nemesis a raz a navždy s ňou skoncovala.

Neskúsenému Gormanovi kryje chrbát mazák Apone a jeho likvidačný tím: tichý veliteľ čaty Dwayne Hicks, sebavedomí piloti Ferrová + Spunkmeyer, lekárka Dietrichová, ukecaný elektrikár Hudson, vojaci Vasquezová (ktorú si často mýlia s chlapom), Drake, Wierzbowski, Crowe a Frost a napokon podozrivo mlčanlivý vedecký pracovník Bishop, ktorý je android, ale ktorému sa "skutočne nemôže stať to, že by mi rupli nervy ako vášmu starému robotovi, Ellen". Civilnými členmi sú ona a sympaťák Burke, ktorý kryje záujmy Weylandu. Kocúr Jones končí, poprosím vás o minútu ticha na jeho počesť. Mňau, prsk, mňau.

Dobytok, ehm, pardon, Cameron, nerezignoval na lákavú hru, či aj Bishop (typ 341 - B) je zlý. Touto skvelou rolou sa končí životné troskotanie Lancea Henriksena a jeho obsadenie sa ukazuje byť veľkým hereckým prínosom pre film. Cameron si ho ponechal z Terminátora (vlastne z Pirane), v ktorom mal pôvodne hrať robota. Jeho hra s dýkou a Hudsonovými prstami + "Možno som umelý, ale nie blbý" dávno nadobudli kultový rozmer, o čom svedčí aj mojich osem prstov na pravej ruke.

Winston robil triky už pre Terminátora a u Votrelcov bolo najťažšou úlohou vytvoriť Cameronom vymyslenú Kráľovnú, ktorá síce takmer nefungovala, ale ktorej súboj s Ripleyovou vám vyrazí dych. Možno nemusia byť úplne mimo dohady, či Cameron nie je jedným z naj tvorcov koncov (a to mal pred sebou T2). Vlastne si človek, ak ho nikto neupozorní, možno ani neuvedomí, že sa jedná o takmer doslovné odpisovanie od jednotky - aj v nej bola nezastaviteľná explózia, aj tam netvor skončil v kozme. Tažšie ako vytvoriť Kráľovnú, bolo však navodiť v nás pocit, že planéta je votrelcami zamorená. O to totiť ide. Že tentoraz je to vojna. Že hrdinov je viac a že je to banda, z ktorej aj jej najslabšieho člena by ste v prípade vypuknutia konfliktu chceli mať pri sebe, ale že aj netvorov je viac. Cameron však na seba uplietol bič - Foxu sľúbil, že si vystačí so šiestimi maskami. Scenár však hovoril niečo iné. Napokon sa ale ukázalo, že geniálny režisér, diabolský strihač (Ray Lovejoy) a rafinovaný kameraman dokážu zázraky.

Okrem technickej stránky zaujme aj príbeh. Už tým, že Cameron nám celú hodinu neukáža netvora, len stopy po jeho vyčínaní. Ako keby mu išlo viac ako len o akciu. Hoci sa patrí dodať, že druhá polovica, mimo pár povinných time-outov na vymenenie prázdnych zásobníkov za čerstvé olovo a vykryštalizovanie jednotlivých vzťahov, je jedna súvislá akčná scéna. Vzťahy medzi postavami sú vynikajúce - Ellen má "náhradnú" dcéru Newt (jedinú preživšiu z posádky na Acherone hrá debutujúca Carrie Hennová z Floridy, ktorá odvtedy v ničom nehrala - nie, manželstvo sa nepočíta), rieši podozrenie voči Bishopovi a stíha rozvýjať platonický vzťah s Hicksom. Do Votrelcov autor premietol aj americkú chorobnú traumu z Vietnamskej vojne, keď americkí vojaci prehrali s primitívnym nepriateľom.

Producenti Walter Hill (objavil Eddieho Murphyho a oživil umierajúcu karéru Nickovi Noltemu v 48. hodinách), David Giler a Gordon Carroll Jimovi dôverovali natoľko, že mu a jeho manželke (1985 - 89) Hurdovej prenechali produkciu a sami sa uspokojili len so šéfmi výroby.

Aj teraz vládla vojna medzi režisérom a skladateľom. 36-ročný James Horner od piatich hral na klavír, študoval na londýnskej Kráľovskej akadémii, nikdy sa netajil láskou k tvorbe Jerryho Goldmsitha a od ´79-eho robil pre Cormanovu New World. Hudbu zložil aj k Sadorovi, na ktorom robil aj Cameron , ktorý si po rokoch na menovca spomenul. Horner, ktorý nebol hviezdou, nič-menej mal už za sebou Star Trek 2, si však skvelú spoluprácu predstavoval inak - Jim točil a pretáčal ešte kúsok pred premiérou a tak napokon mal skladateľ 10 dní (slovom: desať) na zloženie 90 minút trvajúcej "vojnovej hudby plnej akcie, dynamiky a strachu". Soundrack sa stal klasikou a nominovali ho na Oscara, Horner sa ale zaprisahal, že s Cameronom už nikdy viac. V roku 1997 sa odprisahal (Titanic), lebo osemsto tisíc na ruku a 1,2 dolára za každý predaný soundrack je osemsto tisíc na ruku a 1,2 dolára za každý predaný soundrack.

Hicksa, na ktorého je po masakre komanda (geniálna scéna, v ktorej nič nevidíme, dokazuje, ako veľa sa Cameron od detailného Terminátora priučil) stáva vodcom zvyšku tímu, mal pôvodne hrať James Remar, ktorý sa Hillovi osvedčil v jeho filmoch The Warriors (1979) a 48 hodinách. Cameron však prepustil aj Remara a rolu hrdinu proti svojej vôli, ktorý ale nemá vo zvyku zatvárať oči pred realitou, obsadil spoľahlivým Michaelom Biehneom, 29-ročným rodákom z Alabamy, ktorú mu tak pekne zahral spolutvorcu spasiteľa ľudstva v Terminátorovi, inak syn právnika a ošetrovateľky, ktorý sa mihol v Pomáde a zaujal v seriáloch a reklamách svojim vyšportovaným telom. Cameron ho preslávil aj preklial - už nikdy neprekročil tieň a nepomohli mu k tomu ani také úžasné projekty ako už od pohľadu pritiahnutý za vlasy seriál 7 statočných či erotický podfuk Jade. Síce hral aj v T2, ale iba v snoch Sáry, ktoré boli však premietnuté len v obnovenej premiére v USA.

Texasan Bill Paxton alias Hudson, tiež hral v Terminátorovi, ale o chlp menšiu rolu - jedného z pankáčov z úvodu, od ktorých si Arnie "požičia šaty". V roku ´75 hral v Crazy Mama a vidieť ste ho (päť skeúnd) mohli ako radaristu v Komande.

Ako jednotka (obohatená najmä o scénu, kedy Ellen objaví Dallasa), aj dvojka má režisérsky strih a je najvýraznejším zo ságy. Už beztak dlhý film je obohatený o dobrých 20 minút nevidených scén. Spoznáte brata malej Newt (hrá ho biologický brat Hennovej), dozviete sa ako došlo k napadnutiu kolónie, uvidíte inú Burkeovu smrť, spoznáte Elleninu dcéru (jej biologická mama). Ak nemáte radi DVD, skúste sa v antikvariátoch porozhliadnuť po knižočke Aliens od Alana Deana Fostera, ktorý ju spísal podľa pôvodného scenára, takže obsahuje scény, ktoré boli vystrihnuté.

Votrelci, odpremiérovaní 8. 7. 1986, sa stali hitom. Napriek tomu, že Fox do nich kvôli vysokým nákladom vlastne ani veľmi nechcel ísť, sa zaplatili. Nie iba komerčne; získali podľa očakávaní Oscara za špeciálne efekty a strih zvukových efektov a podľa neočakávaní boli nominovaní za najlepší ženský herecký výkon v hlavnej úlohe, výpravu, zvuk, strih a hudbu.



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.