Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 56 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
The Texas Chainsaw MassacreRemakeSérie: Leatherface

USA
98 minut

    
trailer    web    imdb 

česky: Texaský masakr motorovou pilou
rok: 2003
režie: Marcus Nispel
scénář: Kim Henkel (1974 screenplay) and), Tobe Hooper (1974 screenplay), Scott Kosar (screenplay)
hrají: Jessica Biel (Erin), Jonathan Tucker (Morgan), Erica Leerhsen (Pepper), Mike Vogel (Andy), Eric Balfour (Kemper), Andrew Bryniarski (Thomas Hewitt (Leatherface), R. Lee Ermey (Sheriff Hoyt), David Dorfman (Jedidiah), Lauren German (Teenage Girl), Terrence Evans (Old Monty)
produkce: Jeffrey Allard, Pat Sandston, Tobe Hooper, Kim Henkel, Bradley Fuller
hudba: Steve Jablonsky
keywords: suicide, leatherface, chainsaw, psychopath, telephone, lifting-person-in-air, crying-baby, axe, territory-name-in-title, gore, bad-teeth, trucker, abandoned-mill, bar, impalement, sewing-machine, piano, slaughterhouse, meat-processing-factory, severed-ear, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 25660

Recenzoval Pepak

Přidáno: 29. leden 2004

Rok 2003 se nám nejspíš zapíše do paměti jako rok horrorových remaků. Byl tu Willard, velký poprask vyvolal The Ring, chystá se Dawn of the Dead... A do našich na horrory dost chudých kin právě v této době přichází zbrusu nový Texas Chainsaw Massacre (2003 remake, dále TCM2k3). Jak se nové provedení dokáže srovnat s kultovním statusem originálu? Zaslouží si film tu poměrně pozitivní publicitu, jaké se mu dostalo? Čtěte dál a dozvíte se...

20. srpna 1973 vrthla Texasská policie na farmu Thomase Hewitta (později známého pod předzdívkou Leatherface) pro podezření, že majitel spáchal vraždu. Skutečnost se ale ukázala mnohem děsivější: Na vyšetřovatele nečekala jen jedna mrtvola, celý dům byl plný pozůstatků lidských těl v různém stádiu vyvržení. Bylo též nalezeno kladivo potřísněné krví a motorová pila s řetězem zašpiněným něčím, co mohlo být jen lidské maso. Posledními oběťmi byla parta mladých lidí, která okolím projížděla, a vy máte tu možnost sledovat zpracování posledních hodin jejich života...

Takhle začínal starý Hooperův Texas Chainsaw Massacre, a zrovna tak začíná i TCM2k3. V novém provedení je úvod vylepšen o černobílé policejní záběry z průzkumu místa činu, které docela zdařile navozují atmosféru a uvádějí do děje. Zdá se mi ale, že Hooperova verze se znesvěceným hřbitovem a bizarní sochou z lidských těl byl ještě efektivnější - mimo jiné lépe zdůvodňoval přítomnost pěti mladých obětí než tuctový motiv "jen tak tudy projížděli, byli prostě ve špatnou dobu na špatném místě." Na druhou stranu použití policejních záběrů otevřelo dveře pro několik působivých momentů v průběhu a na konci filmu, a vyvolalo u nás pěknou kontroverzi (dále k tomu později).

Hned na začátku se projeví to, co považuji za asi největší klad celého TCM2k3: Děj se poměrně přesně drží své předlohy, nabízí divákovi stejné situace, ale vždycky je nějakým způsobem trochu pokřiví, takže se máte pořád na co těšit a čeho se bát. V TCM například pětice vzala stopaře, ze kterého se rychle vyklubal agresivní blázen. V TCM2k3 místo toho málem přejedou k smrti vystrašenou dívku, pak ji ve snaze pomoci naloží do auta a vezmou s sebou, aby se z ní po chvíli vyklubal agresivní sebevrah s mozkem na správném místě (tj. na sedadle). Nebo se jedna z obětí blíží k těžkým dveřím, ze kterých, jak víme, v původním filmu vyskočil Leatherface a rozmlátil jí hlavu kladivem. V TCM2k3 ovšem z tohoto útoku zůstanou jen četné výhružné záběry na dveře, Leatherface zaútočí odjinud a na někoho jiného... Rozhodně doporučuji se před návštěvou kina podívat na první TCM, tohle zpracování téhož tak, aby to bylo originální, je opravdu paráda. Bez znalosti TCM si to asi nedokážete tak vychutnat.

Na druhou stranu nemohu nepřiznat, že většina odchylek od originálního děje atmosféru spíše kazí. V TCM mohl člověk tak trochu soucítit i s Leatherfacem a jeho partou, protože bylo celkem evidentní, že to jsou mentálně narušení jedinci, kteří vlastně nezamýšlejí nic zlého, jen si neuvědomují, co dělají. V TCM2k3 je to klasická partička sadistů, které to prostě baví - podobně jako v House of 1000 Corpses. Poněkud překvapivě chybí asi nejpůsobivější lokace filmu, Leatherfacův dům plný mrtvol a bizarních trofejí z nich vyrobených - TCM2k3 na to bůhvíproč rezignoval a dům, ve kterém se všechno odehrává, je sice starý a špinavý, ale jinak docela normální. Na pohovku z kostí můžete zapomenout, ostatně na atmosféru hrůzy také - na jejím místě jsou většinou jen tradiční lekačky. Naproti tomu přibyla dlouhá honička po budově jatek, která však vyznívá poněkud naprázdno. Líbilo se mi závěrečné "uzavření kruhu" (dokonce dvojnásobné), naopak pomsta poslední oběti jejímu předchozímu jednání vůbec neodpovídá - ale zase je krásně provedená ve výše zmiňovaném stylu "věděl jsem, že se to stane, ale myslel jsem, že se to stane jinak". TCM2k3 je film plný rozporů...

Hooperův starý film měl malý rozpočet a překvapivě jen minimum gore, přesto působil efektně a vzbuzoval představu skutečného masakru. Nový TCM se kvůli financím nebo technickým možnostem produkčního týmu omezovat nemusel, naštěstí se ale všichni drželi zpátky, takže TCM2k3 nevypadá jako tradiční slátanina, ve které mají četné efekty zachraňovat slabý zbytek. To je dobře. Co už není tak dobře: Ty efekty jsou možná až příliš nevýrazné. V TCM bylo zřejmé, proč se Thomasu Hewittovi říká Leatherface, ani k tomu nebylo potřeba tu předzdívku výslovně zmiňovat. V TCM2k3 to jen z filmu jasné není, člověk si musí někde přečíst, že to má být kvůli té masce ušité z lidské kůže, protože z filmu se to bez znalosti souvislostí poznat nedá.

TCM vznikal v době, kdy byly moderní filmy "podle skutečných událostí", není tedy divu, že toho v úvodu využil. TCM2k3 v tom šel mnohem dál, "uvedení do reality" a "policejním záběrům" je věnován mnohem větší prostor. Je evidentní, že se to podařilo: svědčí o tom pobouřený článek Výrobce pil využil film o vraždách (Studna informovala), ve kterém se autoři a "marketingoví experti" rozčilují nad nemorálností využití smrti tolika obětí pro reklamní účely. Jejich snažení by jistě prospělo, kdyby si napřed ověřili fakta - na síle jejich argumentu poněkud ubírá skutečnost, že k žádnému masakru motorovou pilou v Texasu nedošlo, už vůbec ne v roce 1973, nehledě na to, že žádný vrah Thomas Hewitt nikdy neexistoval. Pravda, první TCM si vypůjčil řadu skutečností ze životopisu Eda Geina (pro zájemce doporučuji článek Eddie Gein: The serial killer Buffalo Bill and Psycho was modelled from), známého v jiných inkarnacích i z filmů jako Psycho nebo Mlčení jehňátek, který ovšem žil ve Wisconsinu, 20 let před zobrazovanými událostmi, a na svědomí měl zřejmě jen dvě vraždy (zbytek byly jen vyhrabané mrtvoly). Vzhledem ke změnám v ději remaku ovšem z Geinovských skutečností nezbylo skoro nic, TCM2k3 je čistě fiktivní dílo bez jakékoliv návaznosti na realitu. Produkční tým TCM2k3 si zaslouží pochvalu za to, jak dobře dokázali své dílko zpropagovat jako odraz reality.

Jak si TCM2k3 stojí ve srovnání s TCM a jak je na tom proti ostatním loňským horrorům? Vůči TCM měl těžkou pozici, udělat dobrý film podle úspěšné předlohy není tak snadné. Je třeba uznat, že se TCM2k3 originálu přiblížil velice blízko, byť jeho kvalit nedosahuje. Určitě ale patří k tomu lepšímu, co jsem v loňském roce z horrorů viděl, dost možná bych ho zařadil na třetí místo (za Willarda a 28 Days Later - tedy ještě před tolik opěvovaný The Ring). Jeho zhlédnutím určitě neuděláte chybu.



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.