Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 97 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
DelicatessenCannibalHorror Comedy

Francie
99 minut

    
trailer    web    imdb 

česky: Delikatesy
rok: 1991
režie: Marc Caro, Jean-Pierre Jeunet
scénář: Gilles Adrien (screenplay), Marc Caro (screenplay), Jean-Pierre Jeunet (screenplay)
hrají: Pascal Benezech (Tried to Escape), Dominique Pinon (Louison), Marie-Laure Dougnac (Julie Clapet), Jean-Claude Dreyfus (Clapet), Karin Viard (Mademoiselle Plusse), Ticky Holgado (Marcel Tapioca), Anne-Marie Pisani (Madame Tapioca), Boban Janevski (Young Rascal), Mikael Todde (Young Rascal (as Mikaël Todde), Edith Ker (Grandmother)
produkce: Claudie Ossard
hudba: Carlos D'Alessio
keywords: butcher, food, apartment-building, clown, underground, black-comedy, food-crisis, water, heating-vent, post-apocalypse, bathroom, chimpanzee, rooftop, snail, cannibalism, satire, cello, subterranean, antenna, murder, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 9171

Recenzoval Pepak

Přidáno: 29. listopad 2003

Způsob, jakým si české televize vybírají do svého vysílání horrory, je mi docela záhadou. Obvykle berou nejrůznější ptákoviny, případně do zblbnutí opakují pořád stejné favority. Sem tam se ale přihodí, že nějakým nedopatřením pustí na obrazovky něco úžasného. Mohli jsme vidět Jacksonovy Bad Taste a Braindead, filmy, o kterých jsem něvěřil, že kdy v televizi půjdou, šel dokonce i Evil Dead 2. Na televizní obrazovce jsem se poprvé setkal s i divným francouzským filmem Delicatessen.

Pod označením "delikatesa" se může skrývat všechno možné, záleží jen na chutích každého z nás. Ale asi jen málokdo si pod tímto termínem představí totéž, co ve filmu nazvaném Delikatesy zobrazili Gilles Adrien, Marc Caro a Jean-Pierre Jeunet. Jejich vize jedné alternativní minulosti je natolik úchylná a nabitá černým humorem, že se skoro může měřit s výše jmenovanými novozélandskými díly. Rozdíl tu ale je - narozdíl od Bad Tastu i Braindeadu si Delicatessen vystačí i bez krve, a přesto, nebo možná právě proto, zanechává po sobě i jistou děsivou pachuť.

Celý děj se odehrává v nějaké blíže nespecifikované době na blíže nespecifikovaném místě, asi ale nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že umístění víceméně odpovídá Evropě někdy kolem poloviny dvacátého století. To každopádně není důležité. Důležité je, že nepříliš dlouho před zobrazovaným dějem postihla svět nějaká rozsáhlá katastrofa, která vyhladila značnou část lidstva a zničila většinu jeho výdobytků. Lidé byli v podstatě vrženi zpět do podmínek temné minulosti, ale zase ne tak tvrdě, aby si nedokázali zachovat svoje zvyklosti - jen si je poněkud "upravili". Klíčovým problémem doby je jídlo a ubytování. Několika rodinám či jednotlivcům ho řeší jeden ze starých činžovních domů, který kataklyzma přečkal bez větších ztrát. V přízemí se nachází obchod s lahůdkami, který vede majitel domu řezník Clapet, vyšší patra jsou vyhrazena pro platící nájemníky. Ale kde bere řezník své zásoby? No kde asi, čerpá z posledního relativně dostupného a hlavně laciného zdroje, z lidstva. Stačí podat inzerát, že se hledá člověk na drobnou údržbu, který za odměnu dostane byt a stravu, a on už se někdo přihlásí - a Clapet může začít brousit nože...

Novým údržbářem se chce stát klaun Louison, ale protože je to hlavní postava, všichni tušíme, že s ním to řezník tak jednoduché mít nebude. Nejen proto, že Louison ovládá zbraň zvanou "Australan", kombinaci nože a bumerangu, ale hlavně proto, že si získá srdce Louisonovy dcery. Zbytek filmu se ponese ve znamení jejich sbližování a pokusů řezníka o Louisonovo zpracování na masné lahůdky, to vše na pozadí "normálního života" ostatních obyvatel domu. Do náročné hry o život se zamíchá i agresivní pošťák a podzemní hnutí vegetariánů-pojídačů peněz.

Většina postav ve filmu jsou vcelku obyčejní lidé s obyčejnými starostmi, ale upravenými tak, aby odpovídaly prostředí, a výsledek je skoro až absurdní. Pokud máte jen trochu smyslu pro černý humor, jistě vás pobaví třeba bláznivá Aurora a její složité stroje, které jí mají dopomoci k sebevraždě - ale nějakou nešťastnou náhodou vždy v kritický okamžik selžou. Prima je rodinka nezaměstnaného pana Tapiocy, která sice nemá peníze na zaplacení nájmu, ale "ještě má babičku" ;-). A nikdy bych nevěřil, kolik legrace si jde užít s obyčejnou vrzající postelí...

Technické zpracování filmu je stejně neobvyklé jako jeho děj. Celý děj se odehrává v osaměle stojícím domě, jehož rozervané obrysy proti výhružné noční obloze velmi sugestivně navozují atmosféru zmaru po nějaké strašlivé katastrofě, která postihla lidstvo. Tento dojem ještě zesiluje barevné ladění filmu - vše je vyvedeno v kombinaci černé s všemožnými odstíny žluté, a vypadá to opravdu velmi působivě. Hudba je vysloveně úchylná, jsou to sice vcelku standardní melodie, ale poskládané takovým způsobem, že pochybujete o skladatelově zdravém rozumu. Do Delikates to sedne naprosto perfektně.

Delicatessen dokazují, že výborné černé horrorové komedie mohou vznikat i na starém kontinentě, a že nejen japonští tvůrci dokáží vymyslet naprosté šílenosti. Pokud se vám líbil Bad Taste nebo Army of Darkness, nenechte si Delikatesy ujít.



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.