Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 99 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
E tu vivrai nel terrore - L'aldilàZombie

Itálie
87 minut

    
trailer    web    imdb 

česky: Brána do záhrobí
anglicky: The Beyond
rok: 1981
režie: Lucio Fulci
scénář: Dardano Sacchetti (screenplay) &), Giorgio Mariuzzo (screenplay) &), Lucio Fulci (screenplay)
hrají: Catriona MacColl (Liza Merril (as Katherine MacColl), David Warbeck (Dr. John McCabe), Cinzia Monreale (Emily (as Sarah Keller), Antoine Saint-John (Schweick), Veronica Lazar (Martha), Anthony Flees (Larry), Giovanni De Nava (Joe the Plumber), Al Cliver (Dr. Harris), Michele Mirabella (Martin Avery), Gianpaolo Saccarola (Arthur (as Giampaolo Saccarola)
produkce: Fabrizio De Angelis
hudba: Fabio Frizzi
keywords: hotel, hell, plumber, painter, doctor, fright, decomposed-body, flame, dog, funeral, apparition, rampage, anger, deeply-disturbed-person, bruise, severed-head, rage, cult-director, head-blown-off, graveyard, nurse, entrails, graphic-violence, undead, hallucination, zombie-violence, shadow, revolver, danger, darkness, ambush, notoriety, violence, dying-man, trauma, multiple-murder, blindness, acid-death, past, flashback, disembowelment, mistreatment, jacket, severed-tongue, death-by-impalement, scream, human-flesh, throat-ripping, dark, tongue-ripping, southern-gothic, hallway, cult-film, evil-man, attraction, thunder, ghost, library, zombification, telephone-call, gore, bitterness, dead-woman, spider, voice-over-narration, nail-through-hand, gothic, trap, house, broken-nose, boat, dead-girl, mass-death, guts, covered-in-blood, evisceration, avant-garde, mysterious-man, blood-bath, room, survival, tarantula, eyes-gouged, blood, torch, eye-ripped-out, skin-ripping, surrealism, cult-favorite, massacre, living-dead, revenge, dog-attack, sadism, decomposing-body, dead-man, road, living-room, night, fire, fear, exploding-head, villager, torn-flesh, water, zombie, beating, burnt-body, warlock, confusion, insanity, new-orleans-louisiana, survivor, macabre, dismemberment, mercilessness, infection, running, elevator, cut, long-hair, stabbed-to-death, doberman, blood-stain, strange-person, morgue, disfigurement, traumatic-experience, panic, experiment, book, corruption, suffering, infamy, pain, stabbing, extreme-violence, blind-girl, traumatic-childhood-experience, child-murder, restaurant, old-man, corpse, shot-in-the-head, blonde, brunette, gunshot-wound, sepia, falling, secret, torture, dress, whipping, murder, eye-gouging, glasses, evil-dead, falling-from-height, mutilation, burned-flesh, stabbed-in-the-eye, window, controversy, car-driving, acid, biting, walking-dead, dead-body, nihilism, crucifixion, zombie-attack, brutality, witch-hunt, burnt-face, loss-of-control, cruelty, suicide, supernatural-power, italian-horror, slaughter, book-reading, video-nasty
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 13383

Recenzoval obitus

Přidáno: 10. září 2003

Pokaždé, když někdo přijde s něčím silně progresivním, s něčím, co by změnilo tvář světa, najde se dostatečný počet zpátečníků, kteří se mu v jeho konání snaží zabránit. Dojel na to Viktor Frankenstein se svou snahou o stvoření umělého člověka, dojel na to Mistr Jan Hus se svou reformou církve a dojel na to i malíř Schweick snažící se otevřít jednu ze sedmi bran pekla. Jeho počínání se nelíbilo pokojným obyvatelům Luisiany, a tak se ho v roce 1927 rozhodli sprovodit ze světa. Nacházíme se však ve filmu Lucia Fulciho, takže nečekejte žádné primitivní upálení, jakého se dostalo 6. července českému reformátorovi. Malíř je sešvihán řetězy (velmi efektně), ukřižován a nakonec posypán nehašeným vápnem (odtud český undergroundový název filmu - Vápeňák).

Střih a jsme v roce 1981. Hotel ve kterém se odehrálo Schweickovo ukřižování vlastní teď Liza, která jej zdědila po svém strýci. Plánuje jeho znovuotevření a i přes nedostatek peněz chystá rekonstrukci celého objektu, včetně sklepa. Včetně sklepa ve kterém je zazděn vápnomilný malíř. Toho z pochmurné hrobky osvobodí zvědavý instalatér Joe a zaplatí za to svým životem. Lizu se před Schweickovou přítomností snaží varovat slepá žena Emily. Jejich první setkání na dálnici patří k vrcholům filmu. Během děje se Liza sblíží s lékařem Johnem, který společně s ní pátrá po záhadách spojených s hotelem. Přes řadu nezapomenutelných a notně krvavých scén spolu doputují až k závěrečnému zombiefestu...

"A plotless film, with no logic to it, just a succession of images", tak prý Fulci charakterizoval The Beyond. A nebyl daleko od pravdy. Jestli od filmu vyžadujete konzistentní a srozumitelný děj, tento snímek pravděpodobně ani nedokoukáte. Protože pokud něco v Itálii neuměli, tak to byli scénáře a The Beyond je pravděpodobně vyvrcholením tohoto trendu. Nemrtví se objevují prakticky kdekoli, mají na sobě oblečení o které již v předchozím ději přišli, a chování ostatních postav by šlo za logické označit opravdu jen těžko. Ale nepochopte mne špatně, absence logického scénáře filmu vůbec neubližuje. Kašlal na něj Fulci, kašlete na něj i vy!

Fulci se totiž soustředil na důležitější (hlavně pro něj a jeho fanoušky) věci jako je gore, hudba a atmosféra. Takže pěkně popořadě: výrazné gore efekty a Fulciho filmy, to jsou taková hodně pevně srostlá siamská dvojčata. Vždy, když si pustíte nějaký jeho film, můžete čekat nějaká ta střeva, explodující hlavy a samozřejmě nezbytné vypichování očí. V The Beyond se vám všeho dostane vrchovatou měrou, navíc nasnímané detailně, se zručností zkušeného pornorežiséra (jen to co je detailně snímáno se od porna poněkud liší). Ovšem že ne vše, co v osmdesátých letech fascinovalo, bude mít stejný efekt i dnes. Především scéna s masožravými pavouky je v roce 2003 spíše úsměvná (pokud tedy netrpíte arachnofobií, pak je představa toho, že ležíte paralyzovaní a zástup pavouků se chystá posvačit váš obličej "poměrně" nepříjemná). Jiné efekty jsou ale uchvacující i dnes a za absolutně nejlepší považuji explodující hlavu v nemocnici, to se opravdu jen tak nevidí.

Nevím jak moc funguje hudba k The Beyond mimo vlastní film, pravděpodobně to nebude žádná sláva, ale k ději se hodí naprosto dokonale. Nejvíce to vynikne v závěrečném souboji se zombies, kdy zní poměrně pomalá, nezvyklá hudba a ještě tak zvýrazňuje atmosféru celého filmu. Protože atmosféra je to oč tu běží v první řadě. Fulci v tomto díle překonal nejen celou svou dosavadní tvorbu ale i všechny filmy svého italského kolegy Argenta, včetně jeho majstrštyku Suspiria. Řada scén vám bude v hlavě strašit pěkně dlouho, mezi mé oblíbené patří takové ty nenápadné, jako již zmiňované setkání Lizy a Emily, nebo pomalý pohyb zombies za svítícími okny hotelu.

Jestliže jsem napsal, že častým neduhem italských horrorů byl scénář, tak prakticky totéž platí o hereckých výkonech. V tomto ohledu však The Beyond většinu italské produkce více než převyšuje. Prakticky jediný herec, ke kterému mám výhrady, je bezejmenný komparsista ze začátku filmu. Je to vůdce těch, co malíře ukřižují, a tváří se prostě jako debil. Na opačném konci hereckého žebříčku je pevně usazen David Warbeck, který hraje naprosto přirozeně a přesvědčivě. Patrně vůbec nejsilnějším momentem filmu je konec, kdy se oba hrdinové otočí a podívají se do kamery, to zoufalství v jejich tvářích, to se musí vidět.

I v tak dokonalém díle, jako je The Beyond se najdou chyby. Již nebudu mluvit o občasné absenci děje, která byla víceméně zamýšlená, a která mi vůbec nevadí. To, co film v mích očích drobně zraňuje, a zabraňuje mu dosáhnout dokonalosti, je naprostý kretenismus hlavního mužského hrdiny při boji se zombies. Chápu, že je rozrušený, ale když nejprve střelí třikrát zombie do břicha (zombie se ani neoklepe) a pak do hlavy (zombie zemře), mohlo by mu dojít, že tím pravým místem kam mířit je právě hlava. On však celý postup (břicho - hlava) zopakuje u další zombie, a u další, a u další, a u další... Každopádně to je jen malá chybička a možná si jí ani nevšimnete.

Na závěr jedna rada. Pokud Fulciho neznáte, nepouštějte si The Beyond, ale sáhněte po nějakém komerčněji zaměřeném díle (Zombi 2, The New York Ripper). Pokud však Fulciho znáte a The Beyond jste ještě neviděli, vstupte nebojácně do pokoje číslo 36, já už tam na vás čekám ...



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.