Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 137 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
Koroshiya 1Asijské filmySplatter

Japonsko, Hong Kong, Jižní Korea
129 minut

    
trailer    web    imdb 

anglicky: Ichi the Killer
rok: 2001
režie: Takashi Miike
scénář: Hideo Yamamoto (comic), Sakichi Satô (screenplay)
hrají: Tadanobu Asano (Kakihara), Nao Ohmori (Ichi), Shin'ya Tsukamoto (Jijii), Paulyn Sun (Karen (as Alien Sun), Susumu Terajima (Suzuki (as Sabu), Shun Sugata (Takayama), Toru Tezuka (Fujiwara), Yoshiki Arizono (Nakazawa), Kiyohiko Shibukawa (Ryu Long (as Kee), Satoshi Niizuma (Inoue)
produkce: Yuchul Cho, Akiko Funatsu, Toshiki Kimura, Sumiji Miyake, Dai Miyazaki
hudba: Karera Musication, Seiichi Yamamoto
keywords: yakuza, gang, martial-arts, blade, torture, masochist, tongue, psychotic, killer, gangster, mob, hitman, corruption, dentures, cruelty, masochism, broken-finger, rape, s%26m, disembowelment, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 32647

Recenzoval evilmind

Přidáno: 15. září 2002

Takashi Miike se během posledního roku vypracoval mezi mé nejoblíbenější režiséry. Prakticky každý jeho film mne zanechá v neskutečně povznešené náladě, kterou, kdybych byl o hodně mladší, bych asi vyjádřil stručně slovy „ty vole to byl zase nářez, ten takeshi je fakt boží”. V jeho filmech se nic nepředstírá. Pokud je některá z postav brutální sadista, tak se podle toho opravdu chová, v každém svém činu naplno vypouští zlo, které z ní čiší, a občas snad doslova stříká. Doslova. Zvláště pro diváka, zvyklého na hollywoodskou zábavu, kde se zlé postavy pohybují v přesně vytyčených mantinelech, a o tom jak jsou zlé nejčastěji jen mluví nebo lehce naznačují, je setkání s filmem Takeshi Miikeho jako procitnutím do zlého snu. Nebo ze zlého snu? To záleží na tom, jak dlouho divák spal, a jestli se ještě chce probudit...

Dosti keců, přejděme k Ichimu. Ale přímo k němu ještě ne, protože na začátku příběhu se vlastně Ichi nevyskytuje, a hlavním hrdinou (a mým oblíbencem) je sadomasochistický yakuza ranař Kakihara. Nechce se smířit s tím, že by jeho šéf jen tak sbalil 300 melounů inflačních yenů, a zdekoval se kamsi z města. A podezíravý je právem, jak narozdíl od jeho gangu vědí všichni diváci, protože měli možnost sledovat úvodní scénu s úklidovou četou asijských Viktorů čističů, zahlazující veškeré stopy brutálního masakru. Stačí ho proto jen popostrčit, a podezření na únos šéfa padne na člena konkurenčního yakuza gangu, Suzukiho. Suzuki, zavěšený na kůži na zádech na desítkách ocelových háčků, polévaný rozpáleným olejem, a probodávaný na měkkých tkáních ostrými jehlicemi (to je Kakiharova specialita), se ale nemá k čemu přiznat, a tak se příběh začíná příjemně rozvíjet...

Základem filmu je kontrast mezi napůl šíleným Kakiharou, neustále hledajícím další výzvy, a toužícím objevit někoho, kdo by pro něho byl opravdovým soupeřem, a Ichim, jehož práce sice vypadá hrůzostrašně, ale který tráví většinu času v slzách a nářcích nad tím, jak je zabíjení špatné. Manipulovatelný (a manipulovaný) Ichi, který ve svých záchvatech vzteku rozkrájí na kusy každého, s kým by se mohl citově sblížit, nevyhnutelně od začátku směřuje ke střetnutí s Kakiharou. A pro Kakiharu se postupně Ichi stává takřka mýtickou postavou, nepřítelem po kterém touží celý život, ve kterého věří, někým, koho hledal tak hrozně dlouho. Někým, kdo ho zabije. Ale při jejich setkání se iluze rozpadá, a stále plačící Ichi ve směšném úboru superhrdiny je tak účastníkem nejabsurdnějšího závěrečného souboje, jaký jste kdy viděli. Hranice mezi dobrem a zlem mizí, vždyť kdo dokáže rozhodnout, jestli je zlo Kakihara, neschopný zabít náhle bezmocného nepřítele, nebo Ichi, proměňující se v nemilosrdný stroj, který nedokáže sám ovládnout?

Navzdory přítomnosti spousty šílených postav, naplňujících většinu dvouhodinovky potoky stříkající krve, není násilí ani krutost zobrazována samoúčelně. Vše do sebe dokonale zapadá, přes absurdnost jednání postav věříte, nebo spíš víte, že někdo takový by se takhle opravdu choval. A když máte po skončení filmu vzpomenout nějakou obzvláště krutou nebo krvavou scénu, marně lovíte v paměti něco opavdu hodně typického - právě protože je to tak reálné, tak přirozené, a možná se to někde zrovna teď děje... Autorovo poselství je nakonec stejné, jako v jiných jeho filmech: dobro a zlo jsou jen prázdné pojmy. V každém z nás dříme bestie, která se kdykoliv může probudit, a víra v nesmysly o vítězné pravdě a lásce je určena jen pro ty slabé a předem poražené, pro chudáky, jejichž bestie nikdy nebude vypuštěna....

Tato recenze popisuje necenzurovanou verzi filmu, která se prodává výhradně v Japonsku, a která neobsahuje žádné titulky. Velký dík proto patří groupě CVS, která plnou verzi filmu obětavě přeložila a otitulkovala. Mezinárodní (čti cenzurovaná) verze je o sedmnáct minut kratší, na DVD najdete i anglické titulky, ale zato tu marně budete hledat ty nejbrutálnější scény filmu v plné délce (stříhalo se asi na 40 místech). V rámci fair play je ale nutno uznat, že sestřih je natolik profesionální, že vám vůbec nepřijde, že by tam snad něco mohlo chybět. I když - teď už asi ano...

Nejlepší scéna: Skvělé jsou všechny tři scény, předvádějící Kakiharovu proříznutou tvář. První hned na začátku, kdy kouří cigaretu, a dým, vycházející mu přímo z tváře, jasně prozrazuje ustrnulému divákovi, že to na tváři opravdu nejsou nějaké obyčejné jizvy. Druhá scéna pak při souboji v průchodu, kdy si Kakihara sundá konečně ty spínací špendlíky (taky jste do té doby pořád přemýšleli, jestli to opravdu jsou spínací špendlíky?), a předvede svůj nadpřirozený úsměv v plné parádě. Ale vrcholná scéna přijde až o chvíli později. Je to jen jediná zívnutí, jediná vteřina filmu, ale... bože... kolik hrůzy se může skrývat v tak jednoduché úpravě obličeje? Raději to doma nezkoušejte.



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.