Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 30 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
Cannibal FeroxCannibalExploitation

Italy
93 minut

    
trailer    web    imdb 

česky: Ženy od hluboké řeky
rok: 1981
režie: Umberto Lenzi
scénář: Umberto Lenzi (story)
hrají: Giovanni Lombardo Radice (Mike Logan (as John Morghen), Lorraine De Selle (Gloria Davis), Danilo Mattei (Rudy Davis (as Bryan Redford), Zora Kerova (Pat Johnson (as Zora Kerowa), Walter Lucchini (Joe Costolani (as Walter Lloyd), Fiamma Maglione (Myrna Stenn (as Meg Fleming), Robert Kerman (Lt. Rizzo), John Bartha (Brooklyn Mobster), Venantino Venantini (Sgt. Ross), 'El Indio' Rincon (Native who helps Gloria)
produkce: Antonio Crescenzi, Mino Loy, Luciano Martino
hudba: Roberto Donati (as Budy), Fiamma Maglione (as Maglione)
keywords: jungle, tribe, anthropologist, cannibalism, amazon, emerald, cannibal, torture, murder, new-york, native-tribe, drug-dealing, splatter, colombia, new-york-city, rapist, head-split-in-half, cage, cheating-on-test, obsession, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 27921

Recenzoval Pepak

Přidáno: 10. červen 2003

Ve druhé polovině sedmdesátých let se v Itálii rozmohla v horrorových kruzích zvláštní móda - do obliby přišly kanibalské filmy, v měřítku, které se nikdy předtím ani nikdy potom neopakovalo nikde jinde. Celé toto šílenství podle mnoha ohlasů začal režisér Umberto Lenzi v roce 1972 svým filmem Mondo Cannibale, zatímco Ferox v podstatě celý tento subžánr zakončil. Jak je na tom Cannibal Ferox v porovnání s druhými dvěma kanibalskými filmy, které už mám za sebou? Čtěte dál a dozvíte se...

Film začíná v New Yorku (jak poznamenal jeden zahraniční recenzent, skoro to vypadá, jako kdyby v Itálii platil zákon, přikazující všem italským horrorům začít a končit právě v NYC) vraždou nějakého bezejmenného mouly, který přišel navštívit svého přítele Mika, podle dvou mafiánských mlátiček zpronevěřivšího 100 000 drogových dolarů. Mimochodem, k celému tomu New Yorkskému začátku hraje dost příšerná disko hudba, což je pro mě jakožto příznivce filmové hudby docela rána do vazu.

Střih, a jsme v Kolumbii. Pokud se cítíte poněkud zmateně, nejste sami. Ani já příliš netuším, co to vlastně mělo znamenat, ale teď, pro shlédnutí celého filmu, vím aspoň to, že k podobným podivným přesunům děje dojde ještě několikrát. Ale k tomu se ještě dostanu, teď jsme tedy v Kolumbii a sledujeme trojici mladých američanů, hlavní hrdiny: Gloria Davis (Lorraine de Selle) je studentka, která jede do Amazonie najít materiál pro svou doktorandskou práci na téma "Kanibalismus jako organizovaná praktika neexistuje a nikdy neexistoval", její bratr Rudy (Danilo Mattei) jí v tom pomáhá, a Pat (Zora Kerová, mimochodem z Prahy), poněkud povětrná známá, která se k nim bůhvíproč připojila. K tomu se také ještě dostanu.

Trojice obětí, co to plácám, chci říct "hrdinů", se i se svým džípem a bagáží naloďuje na loď plující proti proudu nějaké veliké řeky. Cíl - vesnice Manioca, kde údajně před několika lety došlo ke kanibalismu, to jest ideální místo, kde by se dalo prokázat, že kanibalismus je jen rasitickou smyšlenkou určenou k ospravedlnění vyvražďování domorodců. I méně bystrý divák asi už v tuto chvíli tuší, že to nebude až tak jednoduché :-). Trojice se někde uprostřed džungle vylodí, a motorizovaně se vydá do vnitrozemí. Džíp ovšem brzy zapadne do bahna, takže je nutné dál pokračovat pěšky. Následuje něco seznamování se s radostmi džungle jako je jedovatý pavouk, domorodec pojídající veliké housenky, anakonda napadající jejich křížence mravenečníka s prasetem (opravdu těžko rozlišit, co to vlastně je) a podobně.

Hlavní děj se ovšem začne odehrávat až v okamžiku, kdy trojice narazí na dva mrtvé indiány, oběti "ježčí pasti", a následně na dva bělochy, pronásledované kanibaly - Mika Logana (Giovanni Lombardo Radice) a Joe Costolaniho (Walter Lucchini). Jejich příběh je opravdu děsivý - ve džungli je zajali domorodci, jejich přítele Portugalce umučili k smrti, a Mike a Joe se zachránili jen tím, že se jim podařilo utéct. Teď by se rádi dostali z džungle pryč, což se podle všeho nejlépe provede tak, že se všichni odeberou do lidožroutské vesnice, důkladně si prohlédnou zohavenou mrtvolu u kůlu smrti a nakonec se ve vsi ubytují (nedivte se, bude hůř)...

Ve vesnici se odehraje celá řada důležitých věcí: Mike sbalí Pat (stačilo se projevit jako majitel pár dávek kokainu) a pak ji přesvěčí, že by se jí mohlo líbit trochu potýrat domorodce. Joe vykecá, jak to bylo ve skutečnosti ("Portugalec" byl ve skutečnosti domorodec ze zmíněné vesnice, který znal bohatá naleziště smaragdů, ale udělal hrubou chybu, že je nedokázal najít podruhé, takže ho Mike umučil. Pak se rozhodl odejít ze džungle, tak si s sebou vzal domorodou holku jako průvodce a zábavu na cestu. Domorodci tomu nebránili, protože ve vesnici zůstali jen ženy, děti a starci, mladí muži byli na lovu.), a Mike s Pat se mezitím vytratí i s většinou majetku zbytku výpravy. No a pak se konečně objeví aktivnější domorodci, všechny bělochy pochytají a to, co tvoří základní obsah zřejmě všech kanibalských filmů může začít. Teda až po dalším úplně zbytečném prostřihu na New York a zcela nesouvisející události v něm.

Teda až po dalším úplně zbytečném prostřihu na New York a zcela nesouvisející události v něm. V podstatě nemá smysl příliš detailně popisovat, co se v poslední třetině filmu děje, protože si to buď umíte představit, nebo se na Ferox vůbec nebudete dívat. Stačí říct, že diváka čeká nějaká ta kastrace, pár neúspěšných útěků, útok piraní, kanibalská hostina, sekání ruky, nabodnutí Pat za prsa na háky na maso (docela hnusné) a samozřejmě spravedlivé potrestání hlavního zloducha Mikea. No a Gloria bohužel uteče, aby mohla obhájit svoji práci...

Celkově vzato nic moc originálního. Někteří nepřejícní recenzenti dokonce Feroxu vytýkají, že je to úplně obyčejná kopie Deodatova Cannibal Holocaustu. Nemůžu říci, že by neměli pravdu: Ferox je CH inspirován do té míry, že jsem dokonce musel ověřovat, jestli Lenzi natočil vlastní pitvání želvy, nebo jestli použil Ruggerovy materiály a jen je zcenzuroval o ty nejbrutálnější části. A podobnost tím zdaleka nekončí, bohužel však v žádné oblasti nedosahuje kvality, kterou nasadil Deodato.

Samotný děj se sice formálně vzato liší, ale ten hlavní obsah je v podstatě totožný. Pochopitelně, jde o základní stavební kámen celého žánru. Rozdíl je v tom, že Cannibal Holocaust vychází mnohem, mnohem reálněji a také děsivěji. Zřejmě na tom má lví podíl příšerný scénář, který ještě důkladně zkritizuji, ale ať už to je tím nebo něčím jiným, výsledek je vždy stejný: Tam, kde CH i přes občasné primitivní triky vypadá naprosto autenticky a člověk se neubrání hrůze a/nebo odporu, v CF jsem střídavě kroutil hlavou nad nesmyslností děje a ušklíbal se nad "utrpením" hrdinů (převažující pocit byl "to je povyku pro každou useknutou končetinu").

Zmiňoval jsem se o New Yorku, ve kterém se odehrává část děje obou filmů. I tady je kvalitativní nadřazenost CH jasně patrná, celá New Yorkská část má svůj účel, který dost dobře naplňuje, a přepínání mezi pralesem a městem se děje podle poměrně jasných zákonitostí v místech, kde to má logiku. V CF nemá New York smysl žádný, pokud za něj nepovažujete cíl "natáhnout film o pár minut", a střih do civilizace se děje na místech, které mi jako filmovému laikovi připadají zcela náhodná. Součástí děje je i jakési "morální vyznění", v obou filmech stejné: Primitivy nejsou kanibalové, ale my, "civilizovaní" lidé, kteří je svým chováním ke krutosti doslova nutíme. V CH jsem měl trochu dojem, že jde o vykalkulovanou záležitost, jakousi "úlitbu bohům cenzury", aby film dostal nálepku 18+ a prošel do distribuce, ale musím připustit, že to poměrně jasně vyplynulo z děje a že jsem ochoten připustit, že má asi Deodato pravdu. U CF už je ta vypočítavost naprosto evidentní, celá ta myšlenka nemá s filmem vůbec nic společného, takže ji Gloria musela několikrát zopakovat, aby si toho divák vůbec všiml.

Provedení triků vychází v obou filmech víceméně na stejno, ale s tím, že CH jde ve většině případů mnohem dál a jeho výkyvy od průměru jsou směrem nahoru - CF se často zastaví poměrně brzy nebo ukáže jen kratičký záběr, a výkyvy od průměru jsou jednoznačně směrem dolů (například opravdu hrozné - ve smyslu "hrozně špatně provedené" - rozpárání Rudyho břicha oštěpem).

Hudba, s výjimkou New Yorkského diska, velmi přesně kopíruje Ortolaniho práci z CH (dvě hlavní melodie, "mírumilovná" a "strašidelná", které se pravidelně střídají, a samy o sobě jsou staršímu soundtracku velmi podobné), byť je citelně horší (soundtrack z CH sháním, soundtrack z CF bych mohl snadno koupit, ale nebudu se s tím obtěžovat).

Základním problémem Feroxu je, že Umberto Lenzi svou práci naprosto odflákl - jako režisér, ale zejména jako scénarista. Znovu připomenu Cannibal Holocaust - asi si nezaslouží Oskara za scénář, ale celou dobu dává smysl, má spád, dialogy jsou odpovídající a hrdinové se v rámci stanovených pravidel chovají realisticky. Celé je to prostě promyšlené, aby nedocházelo k žádným závažnějším kiksům kromě těch, které nutně diktuje zvolená zápletka. Ve Feroxu je to jinak. Jednotlivé události na sebe navazují jen velmi volně, pokud vůbec (například celý New York), takže film mnohem spíš než souvislé dílo připomíná sérii samostatných scének, jejichž společným cílem je obrátit divákovi žaludek naruby (na návštěvníky Studny to asi fungovat nebude). Tak třeba ten prasomravenečník se do děje dostal tak, že ho Pat věnovala na lodi nějaká úplně cizí ženská s tím, že se hodí k tomu, aby anakondy útočily na něj a ne na lidi. K tomu samozřejmě dojde ještě v té samé "scénce", aby se pak hrdinové nemuseli zatěžovat starostí o domácí zvířátko.

Podobně chybí nějaká logika i v chování hrdinů. Pat nemá jediný důvod, proč za kanibaly jet, zrovna tak chybí důvod, proč by tam měl být Mike (proč radši s kapsami plnými ukradených dolarů nejede někam, kde si je může užít?). Nápad skrýt se před domorodci v jejich vlastní vesnici ani nepotřebuje komentář, a naprosto netečné chování domorodců (snad si ani nevšimli, když jim pětice hrdinů vešla do vesnice a začala si ji prohlížet) se jen těžko dá vysvětlit jednoduchou větou "vypadají nějak vystrašeně". A proč proboha chtěl ten indián obě dívky osvobodit a proč mu v tom Mike bránil a radši neutekl, když už se dostal z klece? Ještě štěstí, že aspoň ke konci je Mike hlava otevřená a i domorodci vezmou rozum do hrsti (obojí berte doslovně).

No a třetím problémem je naprostá nekonzistence prostředí. Například: Vesnice Manioca leží na břehu řeky, současně je od ní 10 mil vzdálená. Gloria se při stanování na břehu téže řeky chce vykoupat, ovšem při cestě k ní spadne do jámy uprostřed džungle. Džíp zapadne do bahna po celodenní jízdě do vnitrozemí, aby ho ke konci filmu mohla najít záchranná výprava odhadem asi 30 metrů od řeky. Mike s Joem za pět týdnů došli pěšky z Paraguaye do Kolumbie. Domorodci jsou jen obětí surového násilí bělochů, kteří je ke kanibalismu donutili, a sadu bambusových klecí, nadzemní hladomornou chýši, konstrukci pro zavěšování ženských a přístroj na otvírání konzerv a hlav (moc pěkný, takový si jednou taky musím pořídit ;-)) mají jistě jen náhodou...

Celkově vzato mi připadá, že Lenzi viděl, jaký úspěch měl Cannibal Holocaust, a rozhodl se trochu na jeho úspěchu přiživit vlastním dílkem. Narozdíl od Deodata se ale neobtěžoval s detaily, prostě jen bez ladu a skladu naházel nejúspěšnější komponenty do jednoho celku, přidal pár vlastních nápadů z oblasti mrzačení (ale dal si pozor, aby nezašel moc daleko a neskončil u soudu jako Deodato) a celé to propojil několika "oslími můstky", aby celková roztříštěnost tolik neřvala. O celkové "komerčnosti" titulu svědčí i volba názvu pro americký trh (Make Them Die Slowly - Nechť zemřou pomalu). Ale nějakou myšlenkovou nebo technickou hodnotu, kterou se asi mohl pyšnit Cannibal Holocaust, Ferox nemá.

A v tomto kontextu je třeba zvažovat i případné rozhodnutí, jestli se po filmu podívat nebo ne. Pokud kanibalské filmy neznáte a chcete se s nimi seznámit, je určitě lepší volbou CH - je mnohem reálnější, intenzivnější, technicky zhruba stejný nebo mírně lepší, a není to čistě jen přehled odporností. Cannibal Ferox se nedá doporučit ani těm, kdo už CH znají a chtějí si udržet iluze o kvalitě kanibalských filmů. Celkově tak zůstává jen skupina těch, komu je kvalita úplně ukradená, a jen se chtějí podívat na trochu té umělé krve, reálně zabitých zvířat a trikově umučených lidí - prostě typičtí návštěvníci Studny :-). Ty by mohl Ferox vcelku uspokojit.



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.