Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 18 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
28 Days LaterZombie

UK
113 minut

    
trailer    web    imdb 

česky: 28 dní poté
rok: 2002
režie: Danny Boyle
scénář: Alex Garland (written by)
hrají: Alex Palmer (Activist), Bindu De Stoppani (Activist), Jukka Hiltunen (Activist), David Schneider (Scientist), Cillian Murphy (Jim), Toby Sedgwick (Infected Priest), Naomie Harris (Selena), Noah Huntley (Mark), Christopher Dunne (Jim's Father), Emma Hitching (Jim's Mother)
produkce: Robert How, Andrew Macdonald
hudba: John Murphy
keywords: virus, survivor, coma, scientist, hospital, rage, zombie, chimpanzee, bicycle-courier, church, survival, car-accident, laboratory, military, infection, escape, blood, valium, paranoia, london-england, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 11940

Recenzoval evilmind

Přidáno: 08. červen 2003

Tlupa ekologickych aktivistů vtrhne jedné noci do jakéhosi vědeckého ústavu se skvělým plánem na osvobození všech zde uskladněných, v jejich očích pokusy týraných zvířátek. Nedbají ani varování přítomného vědce, a pustí ven z klecí opice, nakažené jakousi zmutovanou verzí vztekliny. První z nich se nakazí během několika vteřin. Ostatní zemřou chvíli poté. A celá Anglie do týdne... O měsíc později (je to tedy 28 dní, a zřejmě to není únor, ale nebuďme malicherní) se v jedné z londýnských nemocnic probouzí pacient Jim (Cillian Murphy). Pamatuje si sice mlhavě jak se do nemocnice asi dostal, ale naprosto nechápe, proč kolem něho proboha nepobíhá žádný zdravotnický personál, proč jsou chodby plné převráceného nábytku a zničeného vybavení, a proč tu sakro krom něj vůbec, ale vůbec nikdo není. A ani venku na ulici to není lepší - rozbité výlohy, převrácená auta, hromady odpadků a jindy rušná místa zející prázdnotou. Z pohozených novin na něj řvou titulky hesla o nákaze a evakuaci, ale až setkání s dalšími dvěma přeživšími ho připraví na to, čemu by ani po prolistování celých novin neuvěřil - na zástupy nakažených lidských bytostí, pronásledujících po nocích poslední nenakažené v zoufalé honbě za potravou...

Stavba příběhu silně připomíná The Stand Stephena Kinga - apokalypsou zničené město (u Kinga ovšem plné vkusných mrtvol), ve kterém přežilo jen několik šťastných jedinců, kteří se v touze za každou cenu přežít vrhají jak lumíci ze skály i po malé šanci, že by v mrtvém světě mohla existovat oáza bezpečí a naděje. A protože Danny Boyle si nemůže dovolit žádné nadpřirozeno, je naděje v tomhle případě představována vojenskou rozhlasovou stanicí, vysílající kdesi v okolí Manchesteru.

Inkubační doba nemoci je neuvěřitelně krátká, a zdravý člověk se tak po styku s krvní nakaženého změní během pouhých deseti vteřin v zuřivou vraždící bestii. Ve světě 28 Days Later ale nenajdete žádné zombie, jak byste snad mohli čekat po přečtení některých recenzí v mainstreamových médiích - alespoň ne zombie v tom obvyklém nemrtvém smyslu slova. Pokud je zde někdo zabit, neožije po chvíli a nevstane, ale zůstane pěkně mrtvě ležet. Nakažení živí se tak logicky nemusí řídit obvyklými rychlostními omezeními zombie, a mohou pronásledovat naše hrdiny svěže svižným krokem, navíc bez nutnosti oplácat si předtím obličeje makeupem. Tempo filmu je proto především v první polovině opravdu zběsilé. Škoda, že trochu chybí vysvětlení, proč vlastně někdo nakažený neobvyklou vzteklinou útočí pouze na dosud nenakaženého.

Trochu nelogická je i nepřítomnost mrtvých lidí - krom hromad v kostele na začátku a na vojenském hřbitově na konci vlastně o mrtvolu za celou dobu nezakopnete, což je vzhledem k rozsahu katastrofy dost divné. Přesto nedostatek obvyklých horrorových propriet neubírá filmu nic na strašidelnosti, spíš naopak. Na rozdíl od jiných apokalyptických filmů se zdejším hrdinům nesmějete, nebavíte se jejich zoufalou, obvykle naivním scénářem diktovanou snahou přežít, ale spíš na vás z Jima přeskočí ta smutná beznaděj člověka, který se probudil z dlouhého spánku a teď neví, jestli spíš neměl spát dál. A jeho zoufalství se ještě prohloubí ve chvíli, kdy se slibovaná naděje v podobě dobře vyzbrojených vojáků ukáže být jen další nástrahou nového světa, ve kterém se plány bláznů mohou zdát náhle tak lehce dosažitelnými... Zápletka s vojáky, potřebou zachování lidského druhu, a konfrontací lidského chování s nelidským je trochu klišovitá a okoukaná, a ani role drsného hrdiny Jimovi příliš nesvědčí. Ale protože film je v podstatě áčkovou produkcí (byť natočenou za laciný peníz), nemůžeme čekat, že tu prostě všichni jen tak smutně umřou, a nechají nás v depresi odplazit se z kina domů. Ale je to škoda.

K úplné spokojenosti mi asi chyběl přece jen trochu uvěřitelnější „mrtvý” Londýn, víc peněž na akční scény s vojáky, a hlavně ne tak násilně happyendový konec. Přesto je 28 Days Later v této chvíli určitě jeden z nejzajímavějších filmů, na které se můžete jít do našich kin podívat. Tak to neprošvihněte.



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.
Recenzoval Pepak

Přidáno: 03. červenec 2003

Je docela legrace sledovat, jak se béčkové filmy objevují ve vlnách. Jeden film úspěšně použije nějakou myšlenku nebo motiv, a hned se vyrojí hejno napodobitelů, kteří se chtějí na momentálně módním nápadu přiživit. Začátek nového tisíciletí se zdá být obdobím, kdy do módy opět přicházejí nejen žraločí filmy, ale i zombie horrory. Jako je 28 Days Later.

Tedy, abych byl přesný, 28 Days Later neobsahuje žádné opravdové zombie. To znamená, že to nejsou žádné chodící mrtvoly, lačné po lidském mase, ale obyčejní lidé nakažení zvláštní chorobou, která jim zatemňuje mysl a vrhá je do stavu nepříčetné zuřivosti. Původ choroby není úplně jasný, může být umělý, ale může to být i přirozená nemoc; jisté je, že se přenáší krví, a že do dvaceti sekund od zasažení krevního oběhu oběti nebo jejích sliznic plně propukne.

Jak už to bývá, ze začátku je všechno pod kontrolou. Nemocí trpí jen několik šimpanzů, chovaných jako pokusná zvířata v laboratoři v Londýně. Za takové situace známe vlastně jen tři způsoby, jak může dojít k rozšíření choroby mezi lidi: Může k tomu dojít v důsledku selhání technického zařízení, v důsledku lidské hrabivosti a nebo v důsledku lidské blbosti. V 28 Days Later jde o ten poslední případ - do laboratoře vtrhne banda ozbrojených ekologických aktivistů s úmyslem týraná zvířátka osvobodit. Varování sadistického vědce je nezajímají, ale brzy poznají, že až tak docela bezpředmětná nebyla. A s nimi i zbytek Anglie.

O 28 dní později se v nemocnici probírá hlavní hrdina filmu Jim (Cillian Murphy). Jak se tam dostal, to nevím, ale v podstatě to není důležité. Důležité je, že se probouzí do úplně nového světa, o kterém vlastně nic neví. Nemocnice je úplně prázdná, i když značně zaneřáděná, a totéž se týká Londýna. Ulice jsou pusté, bez stopy života, jen pár holubů ještě poletuje po okolí. Všude jsou hromady nepořádku, opuštěná auta a podobná mementa.

Jim postupně začne zjišťovat, co se to vlastně stalo. Přečte si zprávu o evakuaci, potká hromadu mrtvol a jednoho zombie kněze, pak i dvojici dosud normálních lidí, kteří mu doplní hrůzné detaily. Choroba zmíněná výše zčásti vyhladila a zčásti vyhnala miliony lidí, zbylí žijí osamoceně v neustálém strachu, kdy už nedokážou utíkat všudypřítomným zombiím, a v trápení nad myšlenkami, co se stalo s jejich blízkými. Veškeré naděje se upínají k nějaké pomoci zvenčí, pokud možno k nějakému léku pro všechny oběti.

A možná záchrana je relativně na dosah. Není to sice lék, ale aspoň určitá známka civilizace - skupina vojáků vysílajících z oblasti Manchesteru, vyzývající všechny přeživší aby se ve vlastním zájmu dostavili a přidali se k nim v relativním bezpečí. Jim, Selena (zbývající ze dvojice, kteoru Jim potkal) a Frank s dcerou Hannah (kteří je přivolali ke svému úkrytu pomocí světelných signálů) se vydají na nebezpečnou cestu, na jejímž konci je čeká nebezpečí ještě větší...

V podstatě celý film na mě působil jako velice dobře zfilmovaná verze dvou mých oblíbených knih. "Globální rámec" velice silně připomíná Den trifidů - hrdina se probouzí v nemocnici a zjišťuje, že svět, který znal, je nenávratně v hajzlu, poslední přeživší lidé se kvůli zvýšení svých šancí shlukují do skupinek, snaží se využít zásob, které už nikdo kromě nich stejně nebude potřebovat, i konec je do značné míry v duchu Wyndhamova nejslavnějšího díla (Wyndham mimochodem poměrně důkladně a často zpracovával i další důležitý prvek filmu, význam žen jakožto záruky budoucího života).

Druhým "zkopírovaným" dílem je Resident Evil - ten se samozřejmě projevuje hlavně v těch zombiích. Scénárista Alex Garland doslova Resident Evilovské zombie převzal "i s chlupama" - jsou to jen nakažení lidé, kterým se v důsledku nemoci zatemnil rozum, ale neztratili své fyzické schopnosti ani svá omezení, lidé, kteří mohou svou chorobu dále šířit. Podobnost s R.E. se ale projevuje i v celkové náladě filmu, divák ví, že zombie mohou odkudkoliv vyskočit a přímo cítí ten tíživý pocit strachu, který dýchá z opuštěných ruin měst... Nebudu myslím přehánět, když řeknu, že 28 Days Later je mnohem lepším zpracováním Resident Evilu než stejnojmenný film.

Samozřejmě se najdou i chyby. Na rozsah katastrofy je postapokalyptický Londýn až příliš uspořádaný, na ulicích není ani jedna mrtvola. Nejasný je mi důvod, proč zombie útočí pouze na živé nenakažené lidi, podle všech dostupných informací by měli útočit i navzájem sami na sebe. Jim prodělá ke konci filmu výraznou změnu osobnosti, z mouly, který ze všeho nejraději leze všude, kde bude sám jen s kupou zombií, se bez jakéhokoliv vysvětlení přemění v Ramba, který si hravě poradí s každou překážkou. Narozdíl od Evilminda mi ale nevadí happy end, který je v tomto filmu velice dobře zdůvodnitelný (vzhledem k inkubační době nemoci je prakticky vyloučeno, aby se rozšíříla mimo Anglii, a tudíž není nemyslitelné, že by okolní svět pomohl).

Celkově vzato mě film zaujal a vřele ho doporučuji, zejména příznivcům obou zmíněných knih. Specielně příznivci Resident Evilu si na něm spraví chuť zkaženou sledováním příšerné adaptace Paula Andersona. Určitě si jeden z nejlepších zombie filmů vůbec nenechte ujít.



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.