Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 31 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
GurotesukuExploitation

Japonsko
73 minut

    
trailer    web    imdb 

česky: Grotesque
rok: 2009
režie: Kôji Shiraishi
scénář: Kôji Shiraishi (screenplay)
hrají: Tsugumi Nagasawa (Aki), Hiroaki Kawatsure (Kazuo), Shigeo Ôsako
produkce: Yôichi Kobayashi, Takafumi Ôhashi, Kazue Udagawa, Kyôsuke Ueno
hudba: Kazuo Satô
keywords: flashback, disinfectant, classical-music, axe, molestation, severed-nipple, finger-cut-off, murder, scalpel, smelling-salts, severed-head, blood, tied-to-a-table, female-frontal-nudity, self-mutilation, masturbation, feces, female-pubic-hair, banned-film, arm-cut-off, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 8683

Recenzoval Sesshoumaru

Přidáno: 21. duben 2011

Japonsko je země vzdálená a to se podepisuje i na nízké popularitě japonských filmů v České republice. Nejhojnější zastoupení zde mají fanoušci anime a strašidelných hororů s vlasatými duchy, ale filmy ostatních žánrů a především ty opravdové rarity sleduje jen malá hrstka vyvolených. Jak si vysvětlit tak veliký zájem o mimořádně krvavý exploitation Gurotesuku? Asi nejpádnějším důvodem je, že většina mladých diváků jen zřídkakdy šáhne po filmu z minulého století, což není případ nového Gurotesuku. A tento film patří k tomu nejzajímavějšímu, co bylo v žánru za posledních deset let natočeno. Dalším důvodem může být režisér Kôji Shiraishi, který má s hororem již větší zkušenosti a jeho atmosferický horor Noroi, který je točen polodokumentárním stylem, má u nás rovněž početnou fanouškovskou základnu.

Děj filmu je prostý. Mladý pár je během procházky po osamocené cestě unesen. Vzbudí se až ve sklepení neznámého domu, připoután k prknům. Přichází věznitel a oznamuje jim, že se je chystá mučit a poté zavraždit. Šílené mučení začíná jen o chvíli později, a až na několik krátkých scén ukazujících minulost a zotavování páru nejde ve filmu o nic jiného až do závěrečných titulků.

Scén s mučením je opravdu hodně, jsou rozmanité, dobře nasnímané a extrémní. Kameraman vše, až na jedinou scénu, zabírá velice detailně. Dočkáme se odřezávání končetin, vypichování očí, kastrace, znásilnění, odhalených vnitřností, setnutí hlavy a psychického teroru v různých formách. Film není žádný amatérský pokus, režisér je profesionál a přesně ví, jak co natočit. Velice chytře neodvádí divákovu pozornost od mučení. Vezměme si například scénu, kdy je mladý pár v restauraci. Tato scéna trvá krátkou dobu, hlavní postavy sedí za stolem a kolem nich je bílé světlo. Divák tak nemá naprosto žádný kontakt s okolním světem postav a tedy ani na okamžik nedostává příležitost k tomu, aby myslel na cokoliv jiného než na mučení, které již proběhlo, a které teprve probíhat bude. Díky tomuto je brutální atmosféra filmu takřka nepřetržitá a hodně dusná. Herci obětí mi přišli průměrní, představitel jejich věznitele je o poznání výraznější a myslím, že svým vzhledem do své role zapadl docela dobře.

Nevidím smysl v omlouvání násilí tohoto filmu tím, že obsahuje myšlenku „jak moc dokáže člověk trpět pro lásku k jinému člověku?" Tento prvek je poměrně absurdní a především zcela zbytečný. Shiraishi prostě natočil sadistickou, samoúčelnou sviňárnu, která má jako cíl jediné - otestovat, kolik psychického a v tomto případě především fyzického násilí zobrazeného ve filmu dokáže snést divák před obrazovkou. Budeme-li tento účel filmu akceptovat, lze vyčítat jen několik drobností. Jsou to detaily, které trochu otravně (ale někoho to naopak může potěšit) nabourávají jinak dokonale morbidní atmosféru. Rozhodně by se mi líbilo, kdyby ve filmu nebyla použita žádná hudba, ani ta klasická během mučení. Závěrečný proslov ženské oběti ke svému vězniteli vyznívá také spíše zbytečně a ze všeho nejvíce mě rozlítilo komické zakousnutí setlé hlavy do krku věznitele, což je hodně absurdní a divák si v tomto okamžiku se smíchem povolí opasek s myšlenkami typu „tak ona to je přece jenom taková šílená blbůstka." Ale to by prostě nebyli Japonci.

V rámci žánru se jedná určitě o jeden z nejsilnějších filmů, s jakým jsem měl doposud tu čest. A právě proto bych na závěr ještě rád připojil jedno varování, které může zkušenějším divákům přijít úsměvné, ale rád bych udržel nováčkům úsměv na tváři a jídlo v žaludku. Jedná se o extrémně nechutný film, se kterým se v žádném případě nemůže měřit americká produkce s filmy typu Saw či Hostel, to jsou prostě pohádky na dobrou noc pro malé děti. Gurutesuku může konkurovat jen opět Japonsko, Hong Kong se svými CAT III filmy a Srpski film, který osobně považuji za současný vrchol žánru exploitation, respektive některého jeho podžánru.



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.